Webvergencija

Tek što su medijski stručnjaci ustanovili konvergenciju medija, nudi se novi pojam.

Doletjela sam preko Oceana, ne bih li otkrila svoju Ameriku – mogućnosti elektronske medijske budućnosti. Naime, prije deset je godina počelo udruživanje medija, zvučno nazvano konvergencija. Izazvao ju je s jedne strane neumitni napredak tehnologije, a s druge nužda.

Pritisnuti novčanim problemima u koje su zapale novine, vlasnici koji su uz njih imali i druge medije, domislili su se da ih udruže. Kad goleme korporacije dođu na takve ideje, novinarima se obično uključi unutrašnji alarm: više posla za iste novce. U ovom slučaju, strah je sasvim opipljiv. Ako ste primjerice TV-reporter i vaš medij konvergira s novinama i websiteom, to praktično znači da ćete od sada raditi sve vrste novinarstva, plus snimati i montirati vlastite priloge, pa i dodati koju fotografiju s lica mjesta. Isto vrijedi za kolege iz tiska i novih medija.

Uz to, treba pomiriti različite ˝kulture˝ na kojima se temelji svaki medij ponaosob, organizirati integriranu redakciju i podijeliti multimedijalne dužnosti u njoj. Zvuči pomalo zastrašujuće, za neke graniči s nemogućim.

Ali… Daje mogućnost vašoj publici da ne bude puki čitatelj, gledatelj i komentator.Već interaktivni korisnik. Da, bilo je takvih divnih korisnika i prije – oni bi se isticali pismima čitatelja, telefonskim pozivima i napokon elektronskom poštom urednicima. Ali sad su oni u prilici izravno sudjelovati u kreiranju programa i davati puni doprinos svojem omiljenom glasilu, zahvaljujući društvenim medijima.

Nisu tlapnje, bludnje niti sumanute misli. Vidjela sam svojim očima kako se to može pokušati – u Phoenixu u Arizoni, gdje se upravo zbiva najnovija konvergencija u SAD, imenom Media Republic. A sad sam se u Tempi na Floridi uvjerila kako to može uistinu funkcionirati u povijesnom primjernom slučaju.

Pregršt medija svih vrsta čini skladan mikrokozmos pod paskom velikog sustava Media General. Uz novinske, radio, TV i web redakcije, razasute posvuda na istočnoj strani američkog kontinenta, ovdje tone, a Webvergencija plovi punom snagom. Ukrcaj je u tijeku. Uzgajaju prvo dijete konvergencije, koje upravo dostiže punoljetstvo po svim običajnim pravima – 21 godinu.

Kao skladan orkestar svaki dan stvaraju svatko svoj medijski sadržaj: dnevni list Tampa Tribune, WFLA TV i TBO.com. I, ne biste vjerovali, ponekad surađuju s konkurencijom. Zašto? Opet iz nužde. Jer budžeti su se svima istanjili, a svaka vijest i tako najprije završi na mreži svih mreža, pa tek onda ide u dalju obradu. Zaposleni kažu da rade puno, ali ne više no prije, nego drugačije. Za mnoge je to profesionalni izazov života.

Eto kako se konvergiranje svih sa svima prometnulo u webvergiranje svih. Kao reče sin mojeg američkog kolege na pitanje gdje je doznao neku vijest: Tata, pa to je vijest, ona je svagdje. Ukratko, brod   imenom Embargo nepovratno tone, a Webvergencija plovi punim jedrima.