Leonardovo posljednje remek-djelo u Louvreu

Posljednje veliko djelo talijanskoga renesansnog majstora Leonarda da Vincija Sveta Ana s Majkom Božjom i Isusom, nakon kontroverzijama praćene restauracije, od danas je izloženo javnosti u sklopu ambiciozne izložbe organizirane u pariškom Louvreu.

Sveta Ana s Majkom Božjom i djetetom središnji je izložak izvanredne izložbe koja u oko 130 pripremnih skica i studija Leonarda i njegovih učenika pokušava pratiti razvoj ideje i koncepcije njezina nastanka, nudeći također i sustavan prikaz Leonardova razvoja u posljednjim godinama života.

Slika koja prikazuje Djevicu Mariju s njezinom majkom svetom Anom i malim Isusom, na kojoj je Leonardo mukotrpno radio posljednjih 20 godina svojeg života, prošla je intenzivan 18-mjesečni proces restauracije.

Ta je izložba prava znanstvena radionica, kaže o izložbi njezin kustos Vincent Delieuvin. Za Leonarda umjetnost je utemeljena u teoretskom znanju i prirodi i njezinu funkcioniranju.

Osim izloženih kompozicijskih skica, pripremnih crteža i krajobraznih studija koje ilustriraju Leonardovu meditativnu prirodu i razotkrivaju slijed idejnih rješenja koja su dio njegova stvaralačkog procesa, izložene su i druge Leonardove slike, kao dokaz da Sveta Ana predstavlja istinsku kulminaciju njegova stvaralaštva.

Da Vinci je kontinuirano nastavio raditi na usavršavanju svoje ambiciozne kompozicije, ne uspjevši je dovršiti prije svoje smrti 1519. Proces njezine restauracije izazvao je prilične kontroverzije. Prije 17 godina Louvre je odustao od pokušaja čišćenja te slike strahujući kako će otopine djelovati na Leonardovu 'sfumato' tehniku.

Nakon što se 2009. ipak počelo s restauracijom, dvoje francuskih vrhunskih umjetničkih stručnjaka podnijelo je ostavku iz savjetodavnog povjerenstva Louvrea tvrdeći da restauratori previše posvjetljuju djelo, dajući mu blještavost koja Leonardu nije bila namjera. No nakon što je konačni proizvod napokon ugledao svjetlo dana, mimoilaženja u mišljenjima ipak su umanjena, javlja Hina.