Tesla - brend koji ne znamo iskoristiti!

Hrvatska nema promišljen odnos prema Nikoli Tesli pa su njegovanja njegova lika i djela većinom prigodničarska te znatno zaostaju po kvaliteti, smatraju poznavatelji Tesle iz krugova znanosti, muzeologije, kulture i medija koji su odgovorili na Hininu anketu u povodu 157. obljetnice njegova rođenja.

Percepcija se često ograničava na frivolnije aspekte Teslina života i djela, svodi na recikliranje poznatih informacija, smatra pomoćnik ministra znanosti Saša Zelenika.

Tesla je brend i ponos koji Hrvatska ne koristi na adekvatan način, misli Karolj Skala s Instituta Ruđer Bošković u Zagrebu.

Predsjednik SKD-a Prosvjeta Čedomir Višnjić kaže da je percepcija Nikole Tesle određena vrlo ograničenom sposobnošću hrvatske javnosti te da nije mnogo bolje ni s drugim velikanima.

Što se tiče Memorijalnog centra u Smiljanu, Skala smatra da nije dovoljno atraktivan i autentičan. Trebao bi biti pravi multimedijski prezentacijski centar ogromne inovacijske baštine Tesle.

Kod nas postoji puno različitih inicijativa oko Tesle, a ove godine će im se pridružiti i HAZU znanstvenim skupom u prosincu kojim će obilježiti godišnjicu Teslina prijema u Akademiju. U svakom slučaju, Tesla je danas u hrvatskoj javnosti mnogo prisutniji nego prije 20 godina, misli novinarka Jutarnjeg lista Tanja Rudež.

Viši kustos Tehničkog muzeja u Zagrebu Renato Filipin kaže da je Tesla kod nas najbolje percipiran kao genij, izumitelj, a zatim kao znanstvenik te na kraju kao čudak i ekscentrik.

U pogledu Tesline pripadnosti Tanja Rudež i Renato Filipin upozoravaju da bez obzira na sve treba imati na umu da je većinu svoga života Tesla proveo u Americi, gdje je ostvario i svoje izume.

Mislim da je javna predodžba Tesle kao Srbina rođenog u Hrvatskoj pozitivna za odnose između Hrvata i Srba, kaže znanstvena novinarka Rudež i dodaje da je 60 godina živio i radio u SAD-u te da su Amerikanci svjesni kako je današnja Amerika oblikovana i zahvaljujući postignućima velikih imigranata kao što su Einstein i Tesla, što je prije nekoliko godina istaknuo i američki predsjednik Obama.

Tesla se u svoje vrijeme suočio s činjenicom da je svoja otkrića mogao ostvariti samo u inozemstvu, napominje Filipin i dodaje da isto to danas proživljavaju brojni mladi stručnjaci.

Svi anketirani se slažu da u Hrvatskoj ne postoji strategija sjećanja na Teslu, ali se razlikuju u mišljenju tko bi u njezinu razvijanju trebao igrati presudnu ulogu.

U svijetu se nedovoljno zna da je on porijeklom iz Hrvatske, smatra Skala. Ističe da je Srbija kapitalizira Teslu kao brend. Oni imaju organizirane akcije i u Americi i u Srbiji. Nazvali su grad, aerodrome. Dakle ona frekventna mjesta na kojima se širi identitet i spoznaja, kaže Skala.