Oporba: Vlada zaustavlja gradnju autocesta

Hrvatski sabor raspravlja prijedloge izmjena zakona o cestama i željeznici na temelju kojih će se dio sredstava iz cijene goriva za Hrvatske autoceste (HAC) preusmjeriti Hrvatskim cestama (HC) i Hrvatskim željeznicama (HŽ).

Prema sadašnjem zakonskom rješenju, HAC-u i HC-u pripada po 60 lipa po litri naplaćene trošarine za pogonska goriva. Sada se predlaže da se iznos za HAC smanji na 20 lipa, za HŽ Infrastrukturu također bi išlo 20 lipa, a iznos za HC bi se povećao na 80 lipa.

Tako bi se godišnji iznos koji HC dobiva iz trošarina na gorivo povećao na 1,8 milijardi kuna, dok bi HAC i HŽ Infrastruktura dobivali po 460 milijuna kuna.

Obrazlažući takvu preraspodjelu u raspravi o prijedlogu državnog proračuna za iduću godinu, ministar financija Slavko Linić kazao je kako predloženi zakoni znače da je Vlada ostala pri namjeri da provede javni natječaj za koncesioniranje autocesta.

Objasnio je da će se dijelom trošarina plaćati dugovi autocesta koji će dospijevati u idućih pet godina, a dio će ići za potrebe razvoja željezničke infrastrukture i podizanje standarda na cestama.


'Nije riječ o tehničkom zakonu!'

Oporba u Saboru nije prihvatila da je riječ o tehničkom zakonu, a izrazila je i nezadovoljstvo - najavljenom monetizacijom autocesta.

Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić rekao je u Saboru kako izmjenama Zakona zapravo smanjujemo dodatno zaduženje Hrvatskih cesta s 2 milijarde 800 milijuna kuna na 2 milijarde 400 milijuna kuna, a znamo i da su Hrvatske ceste dio hrvatskog proračuna.

Oporba se, pak, ne slaže s resornim ministrom kako je riječ o tehničkom zakonu.

Ovo nije tehnički zakon i vi to jako dobro znate! Naime, ovim zakonom Vlada šalje poruku da odustaje od gradnje autocesta, mreže autocesta u Republici Hrvatskoj. Jer, autoceste, a to ste i sami rekli, na ovaj način ostaju bez milijardu kuna namjenskih sredstava, koja su bila namijenjena za izgradnju mreže autocesta u Hrvatskoj, poručio mu je HDZ-ov Branko Bačić.

Znači, mi ćemo graditi, a poslije ćemo davati strancima, uglavnom će stranci kupiti autoceste - kako bi mogli 50 godina zarađivati na autocestama. Ako tomu nije tako, zašto bi uopće netko imao volje uzeti autoceste, ako na njima ne može zarađivati? upitao je laburist Branko Vukšić.



'Vlada zaustavlja gradnju autocesta'



Tko digne ruku za izmjene Zakona o cestama, diže ruku za prodaju izgrađenih autocesta i zaustavljanje izgradnje novih, poručio je Ivan Šuker (HDZ) u saborskoj raspravi o prijedlogu da se trošarina po litri pogonskog goriva preraspodijeli između HAC-a, HC-a i HŽ-a.



Vlada predlaže da se trećina trošarine od 60 lipa po litri goriva, koja je do sada išla HAC-u, usmjeri u održavanje cesta i izgradnju željezničke infrastrukture.



Pitanje nije tko će dignuti ruku za ovaj zakon, nego tko je zavlačio ruke u državni džep, replicirala je Šukeru Ingrid Antičević Marinović (SDP), koja je podsjetila na brojne afere u cestogradnji za HDZ-ovih vlada, od Bechtela do preskupog bojenja tunela.



Oporba je, međutim, uvjerena da predloženim zakonom Vlada poručuje kako namjerava zaustaviti izgradnju autocesta i ostaviti jug Hrvatske u prometnoj izolaciji.



Činjenicu da će se dio trošarina preusmjeriti prema HŽ Infrastrukturi Branko Bačić (HDZ) tumači kao dokaz da će dio trošarina koji odlazi HŽ-u biti potrošen na tekuće poslovanje HŽ Infrastrukture. Uvjeren je kako je predloženi zakon pisan u kabinetu ministra financija, pa ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić zbog toga u današnjoj raspravi gotovo i nije sudjelovao.



I laburist Mladen Novak nezadovoljan je jer ministar nije odgovorio na pitanja o budućem razvoju prometnog sektora. Vidimo da u koncesiji Zračne luke Zagreb ništa ne ide kako treba. Hoće li i ovaj ugovor o budućoj koncesiji autocesta u sebi imati ugrađeno to da će koncesija ovisiti o količini prometa? Što ako uopće ne nađete koncesionara, pitao je Novak.



Ni na jedno izlaganje ministar Hajdaš Dončić nije odgovorio, zbog čega je optužen da uopće ne sluša raspravu, nego cijelo vrijeme tipka po mobitelu.



Natalija Martinčević (HNS) očekivala je, pak, da će Vlada predložiti smanjenje naknade koju poduzetnici plaćaju za korištenje prilaza na javnu cestu, a koja iznosi između 15 i 30 kuna po četvornome metru prilaza.



Replicirao joj je HDZ-ov Goran Marić, koji smatra da je od trošarina na gorivo problematičnija cijena obveznog osiguranja motornih vozila.



Franko Vidović (SDP) odbacuje optužbe da Hrvatska odustaje od gradnje autocesta. Ide se na monetizaciju autocesta da se odvoji sektor naplate i održavanja, a građenje se i dalje financira iz trošarina, objasnio je Vidović.



I njegov stranački kolega Igor Rađenović ističe da je Hrvatska po kilometrima izgrađenih autocesta pri europskom vrhu, a HDZ je optužio da se protivi izgradnji željezničke infrastrukture.