"Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja" otvorila Dane satire

Premijernom izvedbom "Predstave Hamleta u selu Mrduša Donja" Ive Brešana, najpoznatijeg primjera 'teatra u teatru' domaće literature, u režiji autorova sina Vinka, u Satiričkom kazalištu Kerempuh otvoreni su 38. Dani satire Fadila Hadžića.

Ravnatelj kazališta Kerempuh Duško Ljuština pozdravio je publiku naglasivši kako se Festival ove godine prvi put otvara premijernim naslovom matičnoga kazališta te najavio da će do 21. lipnja biti izvedeno ukupno trinaest predstava, sedam hrvatskih i šest iz susjednih zemalja. Zamjenica gradonačelnika grada Zagreba Vesna Kusin otvorila je Dane satire ustvrdivši da će festival biti odličan, o čemu svjedoče naslovi koje je izabrala izbornica Mani Gotovac, a predstave koje će biti izvedene dat će kritiku obiteljskog, društvenog i političkog života koji se ne mijenja nego dobiva nove obrasce.

U Brešanovoj "grotesknoj komediji" Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja polupismeni seljaci iz zabitog sela Dalmatinske zagore izvode Shakespeareova "Hamleta" pritom doživljavajući sudbinu junaka koje glume. Kako je napisao u programskoj knjižici, Brešan je u ovome djelu izveo dvije diverzije. Prva je estetska, u kojoj na pozornicu ukrašenu pozlaćenim ornamentima, unosi autentično selo u svoj njegovoj grubosti i primitivizmu. Druga je, ističe, politička, u kojoj selo postaje metafora cijeloga društvenog i političkog sustava.

Ova drama, ističe njezin autor kojega je publika na nogama nagradila dugotrajnim pljeskom, govori o vječnoj temi u književnosti: s jedne strane lupeštini, primitivizmu i pokvarenjaštvu, a s druge uzaludnoj ljudskoj težnji za idealom pravde, koja u sukobu s tim silama zla doživljava poraz. Poveznica Brešanova teksta s današnjim vremenom u večerašnjoj je predstavi tek diskretno naznačena radijskim vijestima umetnutim između prizora u kojima se miješaju ondašnje i današnje vijesti. Brešan je "Predstavu..." napisao 1965., tiskana je u Kolu 1971., a te iste godine u režiji Božidara Violića praizvedena je u zagrebačkom ITD-u, mimo svih autorovih očekivanja, kako je sam napisao. Predstava je tada izazvala burne reakcije, od političke cenzure do pohvala kritike.

Nakon Hamleta iz Mrduše slijedi Shakespearov "Hamlet" u režiji Olivera Frljića ZKM-a, "Pasivni otpor" Dore Delbianco, u režiji Marija Kovača Kazališta Tvornica Lutaka, "Libreto" Irene Škorić u režiji Saše Broz i izvedbi splitskog HNK, "Thiscasting" Mirana Kurspahića i Teatra Rugantino, Moliereov "Tartuffe" u režiji Krešimira Dolenčića i izvedbi zagrebačke ADU, Mayenburgov "Ružni" varaždinskog HNK, u režiji Jerneja Kobala.

Iz regije dolaze Slovensko narodno gledališče iz Ljubljane s predstavom "Boris, Milena, Radko" Dušana Jovanovića, Prešernovo gledališče Kranj i Mestno gledališče Ptuj s predstavom "Mrtvac dolazi po dragu" Svetlane Makarović, u režiji Jerneja Lorencija, a Jugoslavensko dramsko pozorište iz Beograda izvest će komediju "Unosno mjesto" Aleksandra Nikolajeviča Ostrovskog, u režiji Egona Savina. Iz Beograda gostuju još Pozorište Boško Buha s "Gospođom Ministarkom" u režiji Tatjane Mandić Rigonat, Novosadsko pozorište - Ujvideki Szinhazn s mjuziklom "West Side Story", u režiji Viktora Nagyja, dok Crnogorsko narodno pozorište iz Podgorice dolazi s predstavom "Očevi su grad(ili)" autora i redatelja Borisa Liješevića.

Festival završava 21. lipnja dodjelom nagrada, nakon čega slijedi nastup "Melodije bratstva i prvenstva" splitskih novinara i pisaca Borisa Dežulovića i Predraga Lucića i koncert kazališne grupe Chishche Lishche.