Ni vladajući nisu jedinstveni u vezi s monetizacijom

Sve je više protivnika monetizacije autocesta. Inicijativu Ne damo naše autoceste u Požegi je svojim potpisom podupro i predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko. Monetizaciji se otvoreno protivi SDP-ov župan Zlatko Komadina, a razilaženja u mišljenjima ima i u samoj Vladi.

Primorsko-goranski župan Zlatko Komadina izjavio je kako nije pristaša monetizacije. Cijeli svoj politički život bio sam protiv prodaje nacionalnih resursa i protiv privatizacije na ovakav način jer - kada prodate svoje resurse, nemate ih vi, nego ih ima netko drugi, a vi ste postali tržište tome drugome, istaknuo je Komadina.



Nagađa se da bi Vlada mogla odustati od davanja autocesta u koncesije. Promjenu Vladine politike u slučaju monetizacije autocesta najavila je jučer i njezina potpredsjednica Vesna Pusić. Ako je glas većine protiv, to je nešto što treba respektirati, izjavila je Pusić.

Konačna bi odluka trebala biti donesena polovinom sljedećeg mjeseca kada se očekuju ponude potencijalnih koncesionara.

Referendum o monetizaciji bio bi opstrukcija Vlade

Premijer Zoran Milanović do prije nekoliko dana bio je drukčijeg mišljenja. Gledam kao jedan uporan, ali, nažalost, moguć pokušaj opstrukcije, uporne opstrukcije Vlade da vodi ekonomsku politiku i da donosi i predlaže mjere koje jačaju gospodarstvo i imaju povoljan učinak na nacionalne financije, izjavio je odgovarajući na pitanje novinara što misli o mogućem referendumu protiv monetizacije autocesta.

Tu nema uopće dileme! Ono što smo počeli moramo gurati do kraja, a to što će volja naroda pokazati - o tom po tom, izjavio je potpredsjednik Vlade i ministar regionalnog razvoja i fondova EU-a Branko Grčić.

Na pitanje je li dobro da se o monetizaciji odlučuje na referendumu, Grčić je odgovorio kako su to vrlo važne ekonomsko-političke stvari. Zato je zadatak nas u Vladi da što više o tome govorimo, da građanima kažemo da je to projekt koji ima glavu i rep i koji je nuždan u ovom trenutku, posebno zbog svih nagomilanih dugova iz prethodnih razdoblja koje ova vlada pokušava riješiti, pa i na ovaj način, kazao je Grčić.

Upitan hoće li Vlada inzistirati na projektu monetizacije unatoč mogućem referendumu protiv toga, Grčić je uzvratio: Kad vidimo što je volja naroda, onda ćemo o o tome razgovarati.

Predsjednik Ivo Josipović nije se htio izjasniti je li za monetizaciju autocesta ili protiv, kazavši kako taj proces nije dovoljno dobro iskomuniciran te mu stoga, kao i građanima, nedostaju informacije o efektima monetizacije. Riječ je o poslovnom potezu koji može biti pozitivan ili negativan ovisno, naravno, o efektima i mislim da je tu ključno načelo 'cost benefita'. Moja je preporuka i za Vladu i za sve one koji sudjeluju u procesu monetizacije da javnosti objasne do kraja što se želi postići, koji su efekti, a posebice koji bi efekti bili ako bi neki naš subjekt sudjelovao u monetizaciji, poput mirovinskih fondova, rekao je Josipović.

Ministrica graditeljstva i prostornog uređenja Anka Mrak Taritaš kaže da je monetizacija autocesta tema oko koje će se dogovoriti dva koalicijska partnera, SDP i HNS, a autoceste nitko neće odnijeti niti se one prodaju. Podsjetila je da su danas već dva pravca u koncesiji - Istarski ipsilon i pravac od Krapine do Maclja.

A ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić u intervju za Novi list 5. listopada najavio je da će se, ako se na kraju od monetizacije odustane, a istodobno ponuda za RH bude dobra, sam zahvaliti i otići prije kraja mandata. Na to su ga podsjetili novinari nakon otvaranja ponuda za gradnju mosta kopno - Čiovo. Kao resorni ministar mogu odustati samo u trenutku kada dođu ponude, ako one ne zadovoljavaju hrvatske interese, rekao je Hajdaš Dončić.

Napominje da je monetizacija dio modela koji se temelji na uzimanju dijela prihoda od trošarina HAC-u i distribuciji toga novca Hrvatskim cestama i Hrvatskim željeznicama. Hrvatske ceste bez tih dodatnih trošarina neće imati novca za financiranje nacionalne komponente u projektima sufinanciranima sredstvima EU-a, navodi Hajdaš Dončić.  

Hrvatska vlada ne trese se zbog monetizacije, ima svoje odluke koje je donijela i koje priprema, a kao odgovorno tijelo koje se brine za dobrobit zemlje ne može mijenjati svoje stajalište i odluke od danas do sutra, izjavio je ministar poduzetništva i obrta Gordan Maras.

Maras sve parole koje prate skupljanje potpisa za referendum za autoceste smatra neistinitima.

Povoljan učinak za smjenu vlasti imat će broj prikupljenih potpisa na referendumu, smatraju sindikalisti. Ciljani broj koji želimo dostići je jedan potpis više nego što je koalicija dobila glasava na izborima. To je malo više od 950 000 potpisa i mi idemo prema tom cilju, smatra predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić.