Kako je "Orašar" postao najpopularniji božićni balet svih vremena

Repertoar kazališta diljem svijeta u predbožićno vrijeme obilježava izvedba slavnog baleta "Orašar" Petra Iljiča Čajkovskog. No današnja nezaobilazna obiteljska blagdanska kazališna poslastica, nakon praizvedbe potkraj 19. stoljeća bila je pravi promašaj.

"Orašar", jedno od najljepših djela klasične baletne literature, malo više od stoljeća nakon praizvedbe najpopularniji je balet predbožićne sezone. Njegova popularnost kod publike neprekidno raste pa je to danas najizvođeniji balet u svijetu uz koji su odrastale mnoge generacije. No tog davnog 18. prosinca 1892. publika Marijinskog kazališta u Sankt Peterburgu nije bila osobito dirnuta koreografijom slavnog Mariusa Petipae, "oca ruskoga klasičnog baleta", i njegova asistenta Lea Ivanova, piše Huffington Post.

Radnja se labavo temeljila na priči njemačkog romantičara Ernesta Hoffmanna "Orašar i kralj miševa". Kritičarima se skladba svidjela, no baletnu izvedbu i kostimografsko rješenje u osvrtima su nazvali "neuvjerljivim, neinspirativnim i dosadnim". Sve u svemu, "Orašar" nikako nije bio "instant uspjeh", a Čajkovski, koji je preminuo 1893., nije svjedočio njegovoj kasnijoj planetarnoj popularnosti.

Činjenicu da je postao nezaobilazan dio božićnih rituala diljem svijeta "Orašar" može gotovo u cijelosti zahvaliti ruskom baletnom koreografu gruzijskog podrijetla Georgeu Balanchineu, jednom od najvećih koreografa 20. stoljeća kojeg se smatra utemeljiteljem američkog baleta. Balanchine je "Orašara" prvi put postavio 1954., dva desetljeća nakon američke praizvedbe. Njegova je adaptacija odmah postala hit u New Yorku. Od tada do danas, Klara i Drosselmeyer, Orašar i Šećerna vila postali su jednako važan dio "zimskoga blagdanskog panteona" kao i Snjegović te Grinč i Rudolf, piše Huffington Post.

Ovog su se Božića kod nas mogle pogledati produkcije Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu u koreografiji Dereka Deana. "Orašar" se izvodio i u HNK Osijek u rekonstrukciji baleta iz 1970.; nezavisni Teatar Aplauz postavio ga je kao mjuzikl u režiji Marka Jurage; Zagrebačka filharmonija izvela je "Orašara" u Koncertnoj dvorani "Vatroslav Lisinski" na koncertu tradicionalnih božićnih pjesama; izvodio ga je i Simfonijski orkestar HRT-a na nedavnoj predbožićnoj turneji po Italiji, a u Lisinskom je početkom prosinca s njime gostovao i baletni ansambl Carskoga ruskog baleta.