Kurspahić u Nu2 o stanju u kulturi te predstavi "Pad" o Vukovaru

Gost emisije Nedjeljom u dva bio je glumac i redatelj Miran Kurspahić. Na početku emisije govorio je o svojoj najnovijoj predstavi Pad u kojoj se bavi ratnim Vukovarom.

Na pitanje o inspiraciji Vukovarom Kurspahić je odgovorio da je imao 12 godina kad je počeo rat u Hrvatskoj. S emocijama i strepnjom pratio sam iz Zagreba što se događalo u Vukovaru. Preko izvještaja Siniše Glavaševića Vukovar se već tada definirao kao simbol otpora koji Hrvatska pruža srpskoj agresiji. Kad su mediji pustili informaciju da je Vukovar pao i kad su krenule stravične snimke, to mi se jako urezalo u sjećanje. Definitivno mi se Vukovar od toga trenutka jako urezao u podsvijest, objasnio je Kurspahić.

Na pitanje o angažiranju Branka Borkovića da pomogne oko predstave Kurspahić je rekao kako je Borković bio vrlo susretljiv. Najviše su nas zanimali njegovi dojmovi i pitanja vezana uz njegov doživljaj cijele te priče.

U predstavi "Pad" su dvije pozornice. Jedna publika, koja ne vidi drugu publiku, prati događaje u Vinkovcima i ono što se događalo u stožeru Mile Dedakovića Jastreba. Druga publika gleda događaje u Zagrebu, u uredu predsjednika Tuđmana, Šarinića i Šuška, a prati i stožer Tusa i Gorinšeka. Ton s druge pozornice je uključen u prvih devet scena, a zatim se uoči pada Vukovara gasi i zbivaju se dvije totalno izolirane scene. Da se sve vidi, predstavu treba pogledati dva puta. Intencija je bila da se svaka stvar može gledati s barem dva rakursa, kazao je Kurspahić.

Umjetnost uvijek propituje stvarnost, a kad to propitujete, otvore se vrlo često neugodna pitanja. Nijedna ni druga velika stranka nemaju konkretna rješenja za ona ključna, a to su gospodarska pitanja te su prebacili lopticu na pitanje ideologije. Dovedeni smo u situaciju u kojoj pametan čovjek zašuti. Onda ostavlja prostor glasnim primitivcima koji deranjem zagluše bilo kakav komunikacijski kanal, postaju dominantni i onda dolazimo u sferu socijalnog darvinizma, što nikako nije dobro. Trebamo postaviti pitanje kakvu Hrvatsku imamo i kakvu mi vlast imamo. Je li vlast monetarna? Tko drži kapital, tko drži konce? U čijem je vlasništvu Ina, imamo sada raspetljavanje o tome. Ta tvrtka je iznijela ekonomiju u ratnim godinama. U čijim je to rukama i jesmo li onda doista samostalni i nezavisni i tu se onda vraćamo na predstavu u kojoj se postavlja pitanje kakva je bila žrtva Vukovara. Što se iz toga izrodilo. Kome je 25 godina kasnije dobro, objasnio je Kurspahić.

Redatelj je govorio i o stanju u kulturi, a njegova promišljanja pogledajte u snimci emisije.

Široj televizijskoj publici redatelj Miran Kurspahić poznat je po glumačkim ulogama u sapunicama te osobito po voditeljskoj ulozi u HTV-ovoj emisiji Dobro jutro, kultura, u kojoj s Draženom Ilinčićem na malo "otkačeniji" način govori o kulturnim zbivanjima.

Upravo pobuna protiv klišeja, pa i autoriteta, obilježila je još njegove studentske dane na Akademiji dramske umjetnosti. Bila je to klasa Kurspahić, Frljić, Božić!
S glumcem Svenom Jakirom i Deanom Krivačićem Kurspahić surađuje od studentskih dana. Tako i s Natašom Rajković i Teatrom ITD.

Miran Kurspahić sklon je društvenom aktivizmu, performansima, poznat je onaj kada se hrvao s Tomom Gotovcem ispred HNK. Tema je bila kakvo bi to trebalo biti kazalište u 21. stoljeću.