U središtu finskog obrazovnog sustava je učenje, a ne rezultati

Što o obrazovanju možemo naučiti od Finske, tema je konferencije koja se održava na Zagrebačkoj školi ekonomije i menadžmenta.

Finska je uzor svim zemljama koje žele unaprijediti svoj obrazovni sustav. U svoju reformu krenuli su još davnih 70-ih a uspjeli su jer su osmišljenu strategiju provodile sve vlade bez obzira na politički predznak. Finski princip okrenut je učeničkoj individualnosti a učitelji su među najcjenjenijim zanimanjima.

Sve o finskim iskustvima saznali smo iz prve ruke. U emisiji Hrvatska uživo gostovali su Timo Rajakangas, veleposlanik Finske u RH, i Marjaana Manninen, savjetnica za obrazovanje u Nacionalnom odboru za školstvo Republike Finske.

Manninen je rekla da je u finskom obrazovnom sustavu u samom središtu učenje, a ne rezultati i svatko ima mogućnost učiti i do maksimuma razviti svoje sposobnosti i vještine.

Nova kurikularna reforma najavljena je kao radikalna. Njezin cilj je unapređenje nastavnih metoda i načina učenja. Okoliš za učenje treba nadahnuti učenike, a učenici ga trebaju sami osmisliti. Treba naučiti učiti, naglasila je.

Rajakangas je rekao da je u Finskoj obrazovanje jedan od glavnih faktora uspješnosti zemlje i da su profesori i učitelji jako cijenjeni. Mi smo mala zemlja, kao i Hrvatska, pa nam je svaka osoba važna. Ni najslabiji učenici ne ostaju po strani, naglasio je.

Finski obrazovni sustav nije sklon toliko ispitivanju, testovima i zadaćama, a nema ni državne mature.

Naglasak je na učenju - i to profesori procjenjuju. Ocjenjivanje kreće između trećeg i devetog razreda, ovisno o tome kako je odredila pojedina općina, rekla je Manninen.

Iako moramo pripremiti učenike za tržište rada, finski studenti kao i u drugim zemljama studiraju ono što ih zanima. Mislim da je to dobro jer će onda i biti dobri u tome, rekao je Rajakangas.   

Manninen je dodala da i u Finskoj postoji sve veći broj učenika koji ne mogu odmah poslije studija naći posao u struci, no oni se nakon studija moraju dalje usavršavati. Zaključila je da je cijena obrazovnog sustava niska u odnosu na druge zemlje, a rezultati su vrlo dobri.