Uzbudljiva povijest norveškog i hladnoratovskog zrakoplovstva

Norveška je jedna od osnivačica NATO saveza, zadužena za čuvanje sjevernog oboda Sjevernoatlantskog saveza, područja gdje Rusija ima itekakve geopolitičke i vojne interese. Operativno središte norveške vojske i NATO-a, kao i najveća zrakoplovna i pomorska baza u nordijskim zemljama, nalazi se na sjeveru zemlje, u okolici grada Bodøa. Ondje je i najveći nacionalni muzej zrakoplovstva u nordijskim zemljama, iz kojega dio norveške, ali i hladnoratovske povijesti donosi Dragan Nikolić.

Sedam godina nakon proglašenja neovisnosti zemlje, a devet nakon leta braće Wright, u Norveškoj je 1912. zabilježen prvi civilni let zrakoplovom. Pošta se zrakom počela dostavljati 1920., a prva redovita putnička linija uspostavljena je 1935. U finskom zrakoplovu tipa Sääski (u prijevodu komarac), prva je norveška pilotkinja Gidsken Jacobsen u zimu 1939. preletjela 1000 kilometara od sjevera do juga zemlje. Zbog lošeg vremena i kvarenja zrakoplova, trebalo joj je 35 dana.

Do 1960-ih malo je Norvežana iskusilo let avionom. Trebalo je čak trideset godina od leta Jacobsen da se nogometni klubovi s prometno izoliranog sjevera Norveške, primjerice, tek početkom 1970-ih, uključe u nacionalno prvenstvo. Danas je Norveška zemlja s najviše aerodroma po glavi stanovnika na svijetu. O tome na 10 tisuća četvornih metara površine svjedoči civilna, ali i vojna zrakoplovna povijest, možda i važnija iz današnje perspektive…

Dragan Nikolić u vanjskopolitičkom magazinu HTV-a 'Global' donosi priču o stvaranju modernih norveških zračnih snaga, sa špijunskim zapletima koji danas izgledaju nestvarno. Norveški sjever ponovno izrasta u hladnoratovsko žarište. U Bodøu već spremaju novi prostor u muzejskom postavu, za neko novo poglavlje norveškog vojnog zrakoplovstva. 



Emisiju pratite i preko multimedijske usluge HRTi, u čijoj videoteci možete pronaći i emitirana izdanja.