Jokić: Osobni interesi zaustavljaju reforme u školstvu

Što se događa s reformom obrazovanja? Kada će početi rasterećivanje učenika od nepotrebnoga gradiva? Gdje pronaći profesore za nastavu informatike? Zašto se i dalje u školstvu vode ideološke bitke? Bila je to tema emisije Otvoreno urednika Mislava Togonala. Gostovali su bivši voditelj reforme obrazovanja Boris Jokić, akademik Ranko Matasović, potpredsjednica saborskog Odbora za obrazovanje (SDP) Sabina Glasovac, član saborskog Odbora za obrazovanje (HDZ) Tomislav Sokol i posebni savjetnik ministrice znanosti i obrazovanja Maro Alavanja. 

Nije problem tko je koga imenovao, nego kojoj ideološkoj opciji tko pripada, tj. ne pripada, rekao je Boris Jokić. U Hrvatskoj su ideološki prijepori jednostavni jer ovdje se lagano spoje ljudi kad je u pitanju laž, krađa, slava i moć. Laž i krađa su glavna ideološka paradigma danas u Hrvatskoj, kaže Jokić. U pitanju je budućnost djece, a ona nisu ni desna ni lijeva. Drago mu je što se napokon hvali petogodišnji rad na kurikularnoj reformi, i smatra da se on u školama treba provesti postupno, a ne preko noći. Politički cilj ne smije biti razlog za njeno provođenje, smatra Jokić. Na kraju, ako nastavnici nemaju novaca da dođu do škole i ako krov prokišnjava, kako onda provesti tu reformu, zapitao se Jokić.

Jokić je rekao kako mu je drago što je akademik Matasović napredovao u svojem stavu o kritičkoj reformi u odnosu na svoj osvrt u sramotnoj knjizi koju je izdalo Sveučilište u Zagrebu. Pitao ga je kako takav satirični osvrt može biti primjeren način recenzentskog postupka kritike rada petstotinjak ljudi. Akademik Ranko Matasović odgovorio mu je da je osvrt bio takve prirode jer u to vrijeme ljudi nisu ni razumjeli zašto izlaze na ulice i prosvjeduju, te da u toj knjizi postoji niz drugih ozbiljnijih recenzija.
Matasović misli da očekivani ishodi učenja nisu prigodni za sve predmete. Istaknuo je važnost razvijanja argumentacijskih strategija kod učenika, što će biti dio novog kurikuluma. Smatra da se smjenska nastava treba ukinuti i da se taj problem može lako riješiti, pa čak i u Zagrebu.

 SDP podržava reofrmu od samog početka, rekla je Sabina Glasovac, a pritom iznimno uvažava struku. Drago joj je što pozitivne recenzije idu u prilog kvalitetnom poslu koju je odradila ekipa stručnjaka, ali kaže da im nitko nije zahvalio. Njihov proces rada neki su opstruirali, kaže Glasovac. Kad ju je voditelj upitao da tko je opstruirao, rekla je da samo treba pogledati koliko ima dužnosnika u Ministarstvu obrazovanja - danas ih je 9, dok ih je u bivšoj vladi bilo 4. Ministrica je naslijedila Barišićeve pomoćnike i državne tajnike u koje nema povjerenja te je ona imenovala svoje. Svaki od njih prima plaću od tridesetak tisuća kuna, a danas ni jedan nije mogao doći u emisiju da govori o reformi, rekla je Glasovac.

U petak ide javni poziv za škole koje žele sudjeovati u eksperimentalnom provođenju kurikularne reforme, a to će biti oko 3 škole iz svake županije, objasnio je Maro Alavanja. Rezultati će biti objavljeni i javno dostupni za 15 dana i sve će biti transparentno, za razliku od prethodnog natječaja. Neki udžbenici će biti u tiskanom, a neki u digitalnom izdanju tijekom te eksperimentalne faze. Istaknuo je i važnost reforme strukovnog obrazovanja, za koju je dobiveno milijardu kuna iz EU fondova.

Tomislav Sokol kaže da Jokića nije nitko opstruirao, već da je dobio od Šustara i priliku za produženje roka za završetak rada na reformi, a onda je dao ostavku. Ne sviđa mu se što Jokić sada želi okriviti nevidljive neprijatelje za svoj neuspjeh.

Emisiju pogledajte u cijelosti: