Stručnjaci o rabljenim F-16: Vidjet ćemo je li riječ o pogrešci

Hrvatska će kupiti izraelske rabljene bojne zrakoplove F-16 - odlučio je državni vrh u Banskim dvorima. U užem izboru bili su i novi, ali znatno skuplji švedski Grippeni. Nekoliko mjeseci trajale su odgode i dodatne analize ponuda.

Odluku državnoga vrha o nabavi eskadrile od 12 višenamjenskih rabljenih bojnih zrakoplova F-16 "U mreži Prvog" analizirali su umirovljeni vojni pilot Ivan Selak, vojni analitičar i stručnjak za sigurnost Marinko Ogorec te vojni analitičar i urednik portala Obris Igor Tabak.

Marinko Ogorec
rekao je da će se tek vidjeti jesu li odabrani najbolji zrakoplovi. Smatra dobrim to što je Vlada odlučila održati HRZ i što je napokon odluka o kupnji donesena. Bitno je i da se potpuno prelazi na zapadnu tehnologiju. Bit će mnogo izazova, ali napokon je krenulo", kazao je. Naglasio je da je HRZ sustavno zanemarivan 20 i više godina. Je li ovo želja da se nešto nadoknadi i je li riječ o pogrešci, tek ćemo vidjeti", dodao je. Pretpostavlja kako je u ovom slučaju cijena bila presudna. "Pokazuje se da smo previše bogati da bismo kupovali jeftino. A možda je prelazak na novu tehnologiju bolji i lakši na već iskušanim avionima", dodao je.

Igor Tabak također smatra kako javnost tek treba vidjeti je li napravljena dobra stvar. "Dosad se o cijelom postupku nabave zrakoplova čulo jako malo. Ne baratamo ni cijenom ni ostalim detaljima ovog opsežnog paketa. Ima puno stvari koje utječu na cijenu, a tu je i strateški paket odnosa", rekao je. "Tek kad preuzmemo avione i kad ih počnemo ozbiljno koristiti - znat ćemo na čemu smo. S obzirom na ritam korištenja tih aviona, postoji razlog za sumnje. Procjene koje počnu s 15 godina, a završe na 30 i više godina mogu biti problem (kao što je bilo i s MiG-ovima). Suočimo se s činjenicom da su avioni F-16 stari i da oni općenito idu van i njihovo uspoređivanje s novim avionima koji su za klasu moderniji  jako je teško", izjavio je Tabak.

Ivan Selak rekao je kako ne treba govoriti da će MIG-ovi otići u ropotarnicu povijesti. "Odluka o zadržavanju strateške komponente HRZ-a je fantastična", naglasio je. Osvrćući se na odluku o nabavi izraelskih F-16, istaknuo je: "Prema mojim saznanjima, mislim da smo trebali i mogli uraditi bolje. Nakon 20 godina sustavnog zanemarivanja borbene komponente zrakoplovstva odluku smo donijeli na brzinu". Nije zadovoljan zahtjevima koje smo postavili ponuđačima jer su u neravnopravni položaj stavljeni novi zrakoplovi i oni iskorišteni. 

Komentirajući cijenu rabljenih F-16 (oko 3 mlrd. kn) i skupljih Gripena (1 mlrd. eura) i novih američkih (1,5 mlrd. eura), rekao je kako je gornji limit 500 milijuna dolara. "Je li bolje za taj novac uzeti 12 aviona koje su tijekom 30 godina maksimalno iskoristili Izraelci. Ja ih dobro znam. Njihovo zrakoplovstvo je najbolje na svijetu i te su avione koristili kako treba. Nije mi jasno zašto zrakoplove nismo kupili direktno od SAD-a, našeg najvećeg saveznika, koji ima zrakoplove stare od 10 do 15 godina. Mogli smo kupiti, primjerice, 8 zrakoplova, pa vremenom nadopuniti flotu", rekao je Selak. Dodao je kako su nam Izraelci 1997.-1998. nudili potpuno modernizirane MiG-ove 21, jednosjede - na razini generacije 4. Da smo tada počeli, danas ne bismo donosili hitne odluke", rekao je Selak.