Kolegi Jadranu Marinkoviću priznanje za promicanje pomorstva

U Zadru se održavaju Dani pomorstva i unutarnje plovidbe u sklopu kojih su organizirane razne manifestacije. Tom su prigodom dodjeljena priznanja najzaslužnijima za doprinos u razvoju i promociji pomorstva. Tako je ministar mora Oleg Butković našem kolegi uredniku Pomorske večeri iz Radio Splita Jadranu Marinkoviću uručio je posebno priznanje za razvoj i ugled pomorstva u zemlji i svijetu. Kolega Marinković za koji dan odlazi u mirovinu.

Nagrade su, među ostalima, dobili i Pomorski fakultet iz Rijeke za obrazovanje pomorskih kadrova, te Lučka kapetanija iz Senja za poslove traganja i spašavanja na moru.



Dani pomorstva i unutarnje plovidbe su prigoda da se progovori i o problemima koji muče pomorce i njihove obitelji. Koji su to neriješeni problemi (mirovinsko osiguranje, beneficirani staž ili zdravstveno osiguranje), pitali smo Luku Mišića iz Sindikata pomoraca Hrvatske u Zadru.

"Trenutno 20.000 hrvatskih pomoraca plovi, od toga je većina, 16.000 u međunarodnoj plovidbi. U toj brojci najveći je broj je časnika, gotovo 11.000, a tek manji dio je niža posada odnosno hotelsko osoblje na kruzerima i veći broj od tih pomoraca je na stranim zastavama", rekao je Mišić. Istaknuo je da su hrvatski pomorci iznimno cijenjeni u svijetu, te da je Hrvatska četvrta nacija u Europi po broju pomorca, a da smo po broju časničkog kadra u vrhu.

Pomorski zakonik, koji se dugo nije mijenjao, trenutačno je proceduri i kako je Mišić rekao, cijeli je niz novina. "Od izmjena tehničkih pravila u smislu kvalifikacija brodova brodica, izmjene samog upisnika koji će biti centraliziran i digitaliziran, te ono što je nama najbitnije izmjene pravila vezano za vježbenike, pomoračku mirovinu, te porezni režim koji se odnosi na pomorce u međunarodnoj plovidbi."



Na pitanje s kojim s problemima hrvatski pomorci najčešće susreću rekao je da su to neisplata bolovanja, neisplate repatrijacija, ozljede, bolesti, te problemi sa porezom.

Aktualizirano je i pitanje piratstva, međutim Mišić kaže da je unazad 10-ak godina u kontinuiranom porastu broj pomoraca aktivnih u Hrvatskoj, a tako i studenata i učenika u pomorskim školama. "Sindikat pomoraca vezano za problem piratstva sam ne bi mogao napraviti ništa, ali budući da smo član ITF-a, Međunarodne organizacije transportnih radnika na toj globalnoj razini svi pomorački sindikati imaju akcije i u koordinaciji s Vladama uspijeva se promijeniti situacija i obilježavaju se posebna piratska područja koja se tada drugačije tretiraju. Pomorci imaju mogućnost prije same najave odlaska u piratska područja iskrcati se s broda, a oni koji se odluče ipak odlaziti u takve zone oni su sukladno tome i više plaćeni", rekao je.