Američki savjet o problematičnim učenicima: Terapeut, ne sud

Dok hrvatski učitelji traže da se napad na prosvjetne djelatnike tretira kao napad na službenu osobu, razgovarali smo s Anthonyjem Capizzijem, predsjednikom Nacionalne Udruge sudaca za mladež i obiteljskih sudaca SAD-a. Ekskluzivno za Hrvatsku radioteleviziju progovorio je o iskustvu s nasiljem u američkim školama.

Tretiranje maloljetnika koji čine kaznena djela i prekršaje kao odrasle osobe, u Sjedinjenim Američkim Državama pokazuje se, kaže nam, kao velika pogreška. Time djecu, upozorava, praktički osuđuju da postanu kriminalci kad odrastu.  Alternativne metode poput medijacije i terapije puno su učinkovitije te čak 50% djece koja prođu takav program nikad ne ponove kazneno djelo.

"S djecom koja kradu stvari od druge djece, to rješavamo medijacijom, razgovorom. Imamo tzv. programe za mirenje u kojima grupa odraslih i vršnjaka razgovara s tim učenikom, spaja počinitelja i žrtvu, i pristupa se mirenju", kaže nam. To je, nastavlja, alternativa zatvoru, pritvaranju i kaznenoj evidenciji.

Pokazalo se, nastavlja, da kad se problem rješava u školi, djeca ne postaju kriminalci. "Devedesetih smo provodili politiku nulte stope tolerancije na nasilje u školama. Za bilo kakav, ma i najsitniji prekršaj, djeca su bila optužena. To je bio potpuni promašaj! Nismo smjeli pretvoriti škole u mjesta iz kojih se ide direktno u zatvor. Za incidente, neću ih nazvati kaznenim djelima, već incidentima, u kojima se djeca tuku torbama, u kojima učenici gađaju nastavnike olovkom, ne treba dizati optužni prijedlog za napad. Kad učenik viče na učitelja, to treba rješavati terapeut u školi, a ne pravosudni sustav koji bi ga pretvorio u kriminalca", objašnjava između ostalog Capizzi.

Anthony Capizzi
sudjelovao je na 2. međunarodnoj bijenalnoj konferenciji Udruge sudaca za mladež, obiteljskih sudaca i stručnjaka za djecu i mladež u Zagrebu.

Podsjetimo, Hrvatsku danima potresa priča oko čakovečkog profesora Tehničke škole Franje Dragičevića, koji je na provokaciju učenika neprimjereno reagirao.  No, uz profesora su stali brojni kolege iznoseći vlastita iskustva učeničkog nasilja. Sindikati su još u svibnju tražili zakonske izmjene kako bi se napad na prosvjetnog djelatnika tretirao kao napad na službenu osobu. Odgovor, kažu, još nisu dobili.