Je li Hrvatska u priči oko F-16 izigrana?

Zašto je posao nabave bojnih zrakoplova F-16 Barak doveden u pitanje i hoće li se posao stoljeća pretvoriti u blamažu - u emisiji 'U mreži Prvog' govorili su član stručnog tima za nabavu zrakoplova brigadir Željko Ninić, stručnjak za sigurnost Marinko Ogorec te vojni analitičar portala Obris Igor Tabak.

Kako dalje? Je li Hrvatska strana bila upoznata sa stajalištem Washingtona da ne dozvoljava prodaju preinačenih zrakoplova? Je li Hrvatska u ovoj priči izigrana?

Ninić smatra da ovo nije kraj nabavke zrakoplova, mi smo dali rok svom partneru državu Izrael da do 11.1 dostavi službeni odgovor jesu li sposobni ili ne isporučiti zrakoplov prema ponudi koju su dali. Dodao je kako bi odgovor trebali dobiti u roku od par dana i ne smatra da se generalni direktor izraelskog ministarstva dolazi ispričati zbog propale nabavke - on nema informaciju da se dolaze ispričati, već dolazi delegacija Izraela, planirani su sastanci na višim razinama s ciljem realizacije, odnosno rješavanja ove situacije.

Osvrnuo se na cijelu situaciju oko kupovine bojnih zrakoplova, na stručnoj razini ga je iznenadio cijeli ovaj razvoj situacije jer se u realizaciju krenulo na razini Vlada-Vlada, isključivom suradnjom dviju država i iz te perspektive je sve rađeno s državom Izrael.

- RH je kao krajnji kupac stvorila sve preduvjete za potpisivanje ugovora, Izrael je trebao stvoriti sa svoje strane kao ponuđač, no u nekoj fazi procesa došlo je do zaokreta koji nas je doveo do ove točke. Iz te perspektive, to je čudno jer tijekom ovog procesa nije postojalo indikatora da bi do ovakvog zaokreta moglo doći.

Ogorec kaže da ovo je kraj priče s izraelskim zrakoplovima, a sada je teško procijeniti kako je do ovoga došlo.

- Činjenica je da su SAD odigrale vrlo nekorektan potez. Ako su imale primjedbe, zašto ih nisu iznese na početku postupka.

Smatra da što se tiče veleposlanika, svaki diplomat mora prilagođavati istinu interesima svoje vlastite zemlje. Dodao je kako je SAD bio jedan od ponuđača unutar tendera za nabavku bojnih zrakoplova zajedno sa Izraelom i tada su trebale reći da neće dozvoliti prodaju prerađenih zrakoplova. To što se čekalo do zadnjeg trenutka smatra da nije korektno - SAD nam tako ne djeluje kao strateški partner.

Tabak kaže da se prvi put radi ovakav transfer izraelskih aviona i očito je ostavljen prostor za razgovore koji su krajem 2018. došli u krizu, pa su propali. Dodao je kako je cijeli ovaj posao uvjetovan dogovorom Izraela i SAD-a i bilo bi nekorektno u startu Hrvatskoj suziti opcije izbora aviona samim time što u trenutku otvaranja natječaja taj dogovor ne postoji.

- Druga je stvar da, ako već vam se dopusti da idete u natječaj i razgovori teku, da bi se cijela stvar dogovorila, trebaju popustiti obje strane. Tu dogovora nije bilo, pa automatski naš posao je u teškim problemima.

Ninić kaže da uvijek ima prostora za dogovor. Govoreći o non-paperu i o tome da su prije godinu dana bili obaviješteni državni i vojni vrh, Ninić kaže da ga on nije vidio. Pita de zašto taj papir nije vidjelo stručno povjerenstvo, ako on uopće postoji. Dodao je kako je RH znala da nam treba dozvola SAD-a za kupovinu zrakoplova, već smo nekoliko puta ishodovali dozvole za raznu opremu koju smo nabavljali.

Komentirajući je li netko pogriješio u cijeloj ovoj priči, Ninić smatra da on i njegov stručni tim nisu nigdje pogriješili - poštivali su proceduru, napravili kompletnu papirologiju i procese koji prate nabavu, pridržavali su se svih propisa i uvjeren je da nije napravljena niti jedna pogreška. Odobrenje SAD-a je jedan od uvjeta da bi se ugovori potpisali, siguran je da to nije jedini uvjet već je bilo jako puno dodirnih točaka koje su s Izraelom morali riješiti.

Ogorec kaže da ako je netko pogriješio ovoj priči, da to nisu Hrvati već netko u Izraelu. Smatra da je, što se tiče Hrvatske, cijeli transfer napravljen jako korektno, vrlo transparentno i od početka je bio otvoren javnosti, više no što bi i trebao biti. Smatra da se radi o vrlo složenom problemu i da bi SAD možda i progledale kroz prste da prodaju RH 12 zrakoplova, no Izrael rasprodaje više, oko 100-tinjak svojih zrakoplova F-16 Barak i ima jako puno zainteresiranih strana. Dodao je kako bi se svi servisi i održavanja trebali raditi u Izraelu, a ne u SAD-u i tu su poprilično veliki gubici.

Tabak je pojasnio kako Izrael i SAD godinama oko prava intelektualnog vlasništva u zrakoplovstvu imaju velikih sporova. Kazao je kako s modelima F-16 Izrael smije raditi gotovo sve, a Amerikancima ostaje prvo vlasništva i ako se ono ne zadrži, praktički su predali cijeli proizvod. Smatra da se Hrvatska našla na raskršću međunarodnih vojno-tehničkih sukobljavanja oko velikih novaca i teme su puno veće od naših 12 aviona od 500 mil $, što su u zrakoplovnim odnosima skromni novci.

- Hrvatska je u ovaj posao ušla jako entuzijastično s velikim očekivanjima slušajući obećanja ponuđača. Ponuda je bila jako dobra, obuhvaćala je svašta, ali obično takva dobra ponuda u sebi ima neku udicu. Hrvatska je podcijenila rizike ove ponude.

Ninić kaže da je stručno povjerenstvo napravilo i procjenu rizika, jedan od elemenata je bio i kašnjenje što je rizik za koji nemamo protumjeru jer ne vladamo tim procesom. Dodao je kako je odobrenje od SAD-a stvar ponuđača.