Tema dana: Kreatori sadržaja žele pravednu naknadu za svoj rad

Autorska prava vrlo su složeno pitanje, a u digitalnoj eri postaju još složenije. Globalne internetske platforme poput Googlea i Facebooka upravo snažno lobiraju u europskim institucijama protiv donošenja direktive o autorskim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu. Razlog je vrlo jednostavan - ne žele se odreći dijela svoga golemog profita.

- Ministrica kulture potpisala Deklaraciju EU-a o autorskim pravima
- Autorska prava na digitalnom tržištu

Gošće večerašnje Teme dana bile su izvanredna profesorica na zagrebačkom Pravnom fakultetu i posebna savjetnica ministrice kulture za spomenutu direktivu Romana Matanovac Vučković i predsjednica Društva za zaštitu novinarskih autorskih prava Valentina Wiesner.

Postavlja se pitanje zašto bi globalne internetske platforme pristale dijeliti svoj profit s proizvođačima medijskog sadržaja?

- Pojavio se problem na digitalnom tržištu EU-a. EU radi na uređenju svoga jedinstvenog digitalnog tržišta i dio tog uređenja su i autorska prava. Naime poslovni modeli koji su se razvili u posljednjih 20 godina doveli su do toga da te platforme i medijski agregatori  zarađuju velike količine novca a kreatori sadržaja - kreativne, kulturne i medijske industrije - od toga nemaju nikakvu korist, a trebali bi, objasnila je Romana Matanovac Vučković.

Protivnici Direktive tvrde da je ona jako opasna jer guši slobode na internetu i onemogućava razvoj interneta. Valentina Wiesner kaže da to nije tako.

- To bi bilo u potpunoj suprotnosti sa svrhom našeg postojanja. Mi kao mediji želimo da imamo što veći doseg, da se naši sadržaji što više šire, a internet tome pridonosi. Ovo je samo način da mi pravedno sudjelujemo u dobiti koju oni ostvaruju širenjem našeg intelektualnog vlasništva, ustvrdila je. S druge strane, ovo je prvi put da se pojavila šansa da mi sudjelujemo u odlučivanju koji će se sadržaji dijeliti. Autor ima pravo odlučiti koji sadržaj želi podijeliti i dati licenciju, pravo da se taj sadržaj dijeli ili ne, dodala je.

Wiesner tvrdi da direktiva neće utjecati na krajne korisnike.

- Oni će i dalje imati pristup sadržaju, neće ih se penalizirati plaćanjem, a s druge strane dobivat će informacije koje neće filtrirati veliki monopolisti već  autori sadržaja, objasnila je.

Velikim platformama sporna su dva članka - članak 11. i članak 13. Google čak prijeti da će ugasiti svoj servis za korisnike ako se ne ugase tekstovi spornih članaka.

-  Članak 11. odnosi se na novinske izdavače, nova prava pomoću kojih bi oni mogli kontrolirati kako se njihovi sadržaji prenose i umnožavaju te dobiti za njih određenu naknadu. Direktiva će to izmijeniti u samo jednom dijelu u kojem se dosad pokazao da postoji disbalans u pogledu medijskih industrija. Omogućila bi da npr. Google News dio prihoda koje ostvaruje od reklama daje novinskim izdavačima. Direktiva ne kaže kolika bi ta naknada trebala biti. Članak 13. odnosi se na kreativne i kulturne industrije, cilj mu je uspostavljanje balansa u pogledu vrijednosnog jaza, tj. onoga što se dogodilo u zadnjih 20 godina na internetu, rekla je Matanovac Vučković.

Valentina Wiesner objasnila je kolike bi te naknade mogle biti, variraju između 5 i 8 posto. Očekuje da budu što veće.

U snimci emisije pogledajte što su još rekle: