"Moramo biti spremni uloviti nešto što je došlo iz drugog zvjezdanog sustava"

Prvi uočeni međuzvjezdani posjetitelj takvog tipa - razlikuje se od bilo kojeg  asteroida ili kometa  koje smo prije vidjeli u Sunčevu sustavu. Koji su sve razlozi zbog čega se znanstvena zajednica jako uznemirila na tu vijest i što to znači za istraživanje Svemira, u Studiju 4 je o tome govorio astronom Ante Radonjić.

Rekao je da je to svemirsko tijelo uočeno u listopadu 2017. i izazvalo je veliku pažnju jer se razlikuje od bilo kojeg drugog tijela do sada primijećenog u našem sunčevom sustavu. Dodao je da kada su računali njegovu brzinu kretanju, uočili su da je njegova staza hiperbola - staza gdje ima takvu brzinu da ga ništa ne može zaustaviti, to znači da je to tijelo moralo doći iz međuzvjezdanog prostora is amo kratko vrijeme je u našem sustavu.
Otkrivena 'superzemlja', udaljena šest svjetlosnih godina
Laički rečeno - tijelo je doletjelo od nekuda, jurilo je pored Sunca i uočili smo ga kada je bilo 30 milijuna km od nas, iako i nije bio blizu zemljine staze.

- Kada je tijelo bilo blizu Sunca, imalo je brzinu 88 km/s. Kako je tijelo došlo u blizinu Sunca, gravitacija Sunca ga je jako ubrzala, ali tu brzinu je izgubilo dok se udaljavalo od Sunca. Sada je toliko daleko od nas koliko i Saturn, dosta brzo bježi. Brzina je takva da ga ništa ne može zaustaviti i to je prvi put u povijesti da su astronomi pronašli jedan takav objekt koji samo prolazi kroz naš sustav i koji će otići opet u međuzvjezdani prostor. Prvi put smo otkrili tijelo koje je dospjelo iz drugog međuzvjezdanog prostora, dodao je.

Kazao je da nitko nije mogao doći blizu tog tijela - za teleskope je to mala svijetla točkica. Pojasnio je kako sustav teleskopa na Havajima ima promjer od 2 m i oni stalno skeniraju nebo u potrazi za potencijalnim opasnim asteroidima i slučajno je pronađen ovaj objekt koji je neobičan jer je duguljast. Budući da je on samo jedna svijetla točkica, može se računati i procijeniti koliko je zapravo velik, mora se procijeniti kolika je mogućnost refleksije njegove veličine. Ako se pogriješi u mogućnosti reflektiranja svjetla, onda se pogriješi i u dimenzijama, a znanstvenici su izračunali da bi on mogao biti dugačak nekoliko stotina metara od 100-1000, ali je jako uzak u odnosu na dužinu, možda oko 35 m.

- Tijelo je jako duguljastog oblika, a u našem Sunčevom sustavu među asteroidima i kometima nismo našli toliko izdužena tijela, dodao je.

Na pitanje postoji li takva forma u svemiru, Radonjić je rekao da mi ne poznajemo kakvi svi objekti male veličine mogu postojati u drugim zvjezdanim sustavima - kada nešto dolazi iz drugog zvjezdanog sustava, ne trebamo se čuditi ako nešto ne odgovara nekakvim standardima koji vrijede u našem Sunčevom sustavu.

- Ono što je jako zbunilo znanstvenike dok su ga pratili je da nije bio na onom mjestu gdje bi trebao biti prema njegovoj putanji koju su izračunali. Dobio je malo ubrzanje, no to nema veze s utjecajem gravitacije drugih nebeskih tijela i onda su zaključili da ga je moglo ubrzati ako je bilo leda na njegovoj površini. Led se pretvorio u plinovito stanje, a kada objekt ispušta neki materijal ili neki plin, to je akcija koja izaziva reakciju. Vjeruje se da je dobio na brzini zbog ispuštanja nekog materijala, to je poznato kod kometa. Ovdje je interesantno da nije zabilježen nikakav rep kometa, dodao je.

Uslijedile su nevjerojatne teorije, spominjali su se i izvanzemaljci. Radonjić smatra da kada se radi o tako neobičnom tijelu, onda se ne može potpuno izbaciti mogućnost da je to jedan umjetni objekt.

- Ako bi to bio neki umjetan objekt kojeg je lansirala neka civilizacija, ako je to nešto u smislu Sunčevog jedra, onda je njegova mogućnost reflektiranja jako velika. U tom je slučaju to tijelo jako malo, a ako bi to bio vanzemaljski objekt, mogao bi biti svega nekoliko desetaka metara širine, a meni je to presitno za neku civilizaciju koja je napredna - ona bi sigurno napravila nešto jako veće. Ili ako je njegova brzina velika, za jednu civilizaciju bi ja očekivao da je on morao biti lansiran puno većom brzinom, pa bi i s puno većom brzinom doletio u ovaj naš sustav. Činjenica je da je možda milijune godina taj objekt lutao našom galaktikom, rekao je.

Osvrnuo se na to kolika je ovo prekretnica u svemirskim istraživanjima, smatra da je jer smo shvatili da moramo biti spremni da ulovimo nešto što je došlo iz drugog zvjezdanog sustava. Dodao je kako postoje pretpostavke: možda svake godine nekoliko takvih tijela projuri blizu Sunca, samo ih je teško otkriti.

- Nemamo instrumente da bi tako male objekte mogli uočiti. Sada će se posvetiti posebna pažnja objektima koji su na čudnim putanjama i možda zarobljeni gravitacijom nekog planeta, a došli su možda iz drugog međuzvjezdanog sustava, dodao je.

Kazao je kako ne postoji ništa što bi ga moglo slijediti, no teoretski bi se mogla napraviti letjelica koja bi ga u narednih 10,20 godina stići, ali bi bilo jako teško istraživati ga pri tako velikoj brzini.