Slučaj žigosanja: "Gdje su bili nastavnici, liječnici, psiholozi?"

Incident u zadarskoj srednjoj školi, gdje je učenik prvoga razreda jučer užarenim predmetom u obliku slova 'U' žigosao kolegicu i kolegu, šokirao je građane. Djevojka ima dvije opekline na ruci, a mladić je opečen po vratu. Sve se dogodilo za vrijeme nastave.

- Ne ulazeći u konkretan slučaj, kao i mnogo puta dosad želim naglasiti da je od presudne važnosti reagirati na svaki, i najmanji znak nasilja, shvatiti ga ozbiljno i surađivati s djetetom žrtvom, počiniteljem, obiteljima, školom i cijelim sustavom. Žao mi je da o tome kao društvo više govorimo nego što zaista djelujemo. Žao mi je što se često dogodi neki incident nasilja među djecom o kojem se izvještava, a nakon nekoliko dana ta konkretna priča, pa tako i priča o nasilju, padne u zaborav. Također mi je žao što se djeci nude pogrešni, nasilni heroji, pogrešni primjeri, što su nam naslovnice i društvene mreže preplavljene nasiljem i agresijom te mladi mogu vidjeti da se nasiljem može doći do popularnosti. Naši mladi imaju toliko kapaciteta, pozitivnih primjera i aktivnosti, voljela bih da se o njima više zna i da oni budu uzori svojim vršnjacima, kao i svima nama, komentira nam ravnateljica Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba, klinički psiholog i psihoterapeut Gordana Buljan Flander.

Na pitanje zašto je to učinio, djevojčica koja je napadnuta za Zadarski list izjavila je kako joj je rekao da je to napravio jer mu je "bilo dosadno te da mu je to zezancija".

- Ako djeci i mladima pošaljemo poruku da je nasilje na bilo koji način opravdano, da je to samo šala i "zezancija", učinili smo veliku štetu, za žrtvu, počinitelja, ali i sve druge koji uče iz te situacije, kaže Buljan Flander.

Što će biti ako jednog dana neko od te djece postane žrtva ili počinitelj partnerskog nasilja i nasilja u obitelji, pita. Hoće li sebi i drugima to objašnjavati kao šalu i nešto sasvim prihvatljivo? Djeca nasilje doživljavaju onako kako ih učimo da ga doživljavaju, napominje.

- Dok se mi odrasli nasilju smijemo, pred nasiljem zatvaramo oči i nudimo im nasilne heroje, od djece ne možemo očekivati drugačije, poručuje.

Kad govorimo o posljedicama ponašanja, kako za počinitelje tako i za roditelje počinitelja, osim samih sankcija, važno je osigurati podršku. Da bi sustav mogao istražiti što se događa s djetetom i obitelji, da bi im se mogla pružiti adekvatna podrška, sustav se mora uključiti, odnosno obavijestiti od strane bilo koje osobe, a osobito stručnjaka koji nasilje uoče, dodaje.

- Bitno je da znamo razlikovati uobičajeni vršnjački sukob oko kojeg se djeca mogu sama izmiriti i vršnjačko nasilje, u kojem djeca trebaju pomoć i zaštitu nas odraslih, dodaje.

Naglašava da se djeca ne rađaju nasilna, nego da nasilje uče i nasilno se počinju ponašati zbog uvjeta u kojima žive, prije svega ponašanja odraslih koji nasilje zaustave ili ne. 

- Uvijek se pitam gdje su bili nastavnici, liječnici, psiholozi prije nego što nasilje eskalira do nivoa ozljeda, ne samo tjelesnih, nego i emocionalnih, koje jednako bole. Važno je na vrijeme prepoznati, a onda i reagirati, na način da i dijete s nasilnim ponašanjem i njegova obitelj mogu dobiti stručnu podršku i pomoć u odgoju i odrastanju djeteta, kaže.

Dodaje i da škole vrlo često griješe u tome što nastoje problematična ponašanja djece rješavati isključivo unutar škole, smatrajući da će na taj način zadržati ugled škole, a na taj način niti zadrže ugled škole niti pomognu žrtvi niti počinitelju nasilja.

- Škola ne može ući u obitelj i vidjeti uzroke problema, ali to može učiniti CZSS koji onda u suradnji s ostalim institucijama sustava traži najbolji način pomoći djeci i obitljima, kako žrtvama tako i počiniteljima, poručuje Buljan Flander. 

Pravobraniteljica za djecu: Svako nasilje neprihvatljivo; začuđuju izjave ravnatelja škole

Pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević komentirala je incident u zadarskoj Ekonomsko-birotehničkoj i trgovačkoj školi, gdje je učenik prvoga razreda užarenim predmetom u obliku slova "U" žigosao školsku kolegicu i kolegu, ističući da je svako nasilje nad djecom neprihvatljivo, bez obzira na mjesto i počinitelja pa zato začuđuju izjave ravnatelja škole da je to bila "samo dječja igra".

- Škole trebaju biti sigurno mjesto za svako dijete, mjesto "nulte tolerancije" na nasilje i zato su dužne sprečavati pojavu nasilja kontinuiranim preventivnim aktivnostima koje obuhvaćaju rad s djecom, njihovim roditeljima i učiteljima, ističe pravobraniteljica u odgovoru Hini.

Iz Ureda pravobraniteljice za djecu poručili su kako u događaju u zadarskoj školi nalaze "više iznimno zabrinjavajućih elemenata" pa su u skladu s ovlastima zatražili očitovanje od uključenih institucija, uputili upozorenja i preporuke te će pratiti njihova postupanja. Ako se dogodi nasilje, škole su dužne primijeniti propise, a to često znači i obavijestiti druge stručne službe izvan škole, posebice ako je riječ o sumnji na kazneno djelo.

Osim toga, one moraju poduzeti stručne intervencije potpore i osnaživanja prema djeci koja su pretrpjela nasilje, ali i intervencije prema djeci počiniteljima kako bi se utvrdili uzroci nasilnog ponašanja i djetetu pružila stručna pomoć u otklanjanju rizika, preuzimanju odgovornosti i promjeni ponašanja.