GONG: Politička propaganda na Facebooku mora biti transparentna

26.03.2019.

13:06

Autor: V.K./Hina

default error photo
Kako se izborna kampanja za Europski parlament ne bi pretvorila u širenje dezinformacija, GONG je pozvao Državno izborno povjerenstvo i Ministarstvo financija da u formularima za izvještavanje propišu da je oglašavanje na društvenim mrežama medijsko oglašavanje.
Kako se izborna kampanja za Europski parlament ne bi pretvorila u širenje dezinformacija, GONG je u utorak pozvao Državno izborno povjerenstvo i Ministarstvo financija da u formularima za izvještavanje i uputama o financiranju promidžbe propišu da je oglašavanje na društvenim mrežama medijsko oglašavanje i da kao takvo treba biti posebno iskazano u financijskim izvješćima o troškovima izborne promidžbe.

Novim Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma limit potrošnje na ovim izborima gotovo je utrostručen -  s 1,5 na 4 milijuna kuna. Istovremeno, stari pravilnik i obrasci za izvještavanje o financiranju promidžbe ostaju na snazi jer je zakon, suprotno Kodeksu dobre prakse u izborima Venecijanske komisije, donesen nekoliko dana uoči raspisivanja izbora, a prema njemu - novi pravilnik treba biti donesen najkasnije do 23. travnja.

Osim što su već prozvani izborima koji bi mogli biti najviše hakirani, poziv na transparentnost u vođenju kampanje za Europski parlament potaknut je i nedavnom istragom Uskoka zbog utaje poreza putem tvrtke "Napredni modeli", koju je HDZ angažirao u kampanji za parlamentarne izbore 2015., ističe GONG.

- Usluge za koje je tvrtki isplaćeno 1,7 milijuna uključivale su trolanje na društvenim mrežama i preuzimanje popularne stranice na Facebooku, čijih je gotovo 100.000 pratitelja time nesvjesno i nimalo transparentno bilo izloženo političkoj propagandi. Istovremeno, troškovi oglašavanja na Facebooku u financijskom izvješću o troškovima promidžbe HDZ-a nigdje se ne spominju, ističe se u priopćenju.

GONG je tijekom javnog savjetovanja o nacrtu prijedloga zakona upozoravao kako bi pojam "medijsko oglašavanje izborne promidžbe" trebalo proširiti tako da obuhvaća i društvene mreže, s obzirom na sve veća i nimalo transparentna ulaganja u taj oblik oglašavanja. Prijedlog je odbijen, no GONG će ga ponoviti i u e-savjetovanju o pravilniku.

Na rizik netransparentnog financiranja oglasa na društvenim mrežama GONG je upozorio i u preporukama za tijela javne vlasti koje su proizašle iz rasprava na međunarodnoj konferenciji o prijetnjama demokraciji na internetu u veljači ove godine.

Tu je i rizik financiranja oglasa iz inozemstva koje je u Hrvatskoj zabranjeno, a novi zakon ne uvodi nikakve mehanizme za praćenje izvora financiranja političkih oglasa na društvenim mrežama, upozorava GONG.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!