Banke naplaćuju građanima i do 400 naknada

U moru različitih nameta koji nas svakodnevno pritišću možda se najteže nositi s onima koje nam naplaćuju banke. Kako bi građanima olakšala snalaženje i odabir, Hrvatska narodna banka izradila je preglednik koji omogućuje usporedbu bankovnih naknada. Bankama plaćamo više od 400 naknada, i taj je namet, uz prihod od kamata, najizdašniji izvor njihova prihoda.

Izgubite li kreditnu karticu i o tome obavijestite banku, neke od njih taj će vam poziv naplatiti. Ako vam je kreditna kartica istekla i mijenjate je, banka će vam i to naplatiti. Otvaranje, zatvaranje i vođenje tekućeg računa također nije besplatno. Naplatit će vam i izdavanje potvrde o transakciji, promjeni pina, raniju otplatu rate kredita..... popis je poduži. Banke građanima naplaćuju i do 400 naknada.

- Drugi najizdašniji prihod u bankama jesu te naknade i svaka je banka ima. Banka sama diktira koliko će naplatiti naknadu, set usluga se naplaćuje manje, pod navodnicima, besplatno, govori Zoran Balija, stručnjak za financije.

- Postoje naknade koje izazivaju čuđenje, poput naknade za vađenje veće svote novca, a onda odustanemo. Naplaćuje kad zovemo zbog gubitka kartice, kada izgubimo pin. Banka bez tih naknada može i naravno, da bi od njih mogla odustati, naglašava Balija.

Na godinu za bankarske naknade platimo više od 700 kuna. Banke su dužne u ugovoru navesti sve naknade koje naplaćuju korisnicima.

- Ono što se mora istaknuti je nadmetanje na samom tržištu jer banka nastoji pozicionirati i sebe pa tako i u segmentu naknada, prati se tržište, nastoji se za vlastite klijente naći najbolje moguće rješenje, ističe Dario Gabrić, Erste banka.

Pri sklapanju ugovora s bankom klijent ima pravo znati koliko koja naknada stoji. Banka koja posluje u dvije zemlje primjerice nema istu cijenu naknada.

- Naknade u Hrvatskoj su u prosjeku EU-a, Italija tu prednjači kod njih naknada iznosi više od 240 eura, dok je u Nizozemskoj najniža, 40 eura na godinu. U Hrvatskoj je to 700 kn godišnje, rekao je Lučić.

Osobni bankar nije obvezan reći koji paket usluga može donijeti uštedu. Tek na zahtjev klijenata iznijet će vam usporedbe. Razlike u visini naknade u bankama su velike, no uskoro bi trebale biti izjednačene.

- Zadnja direktiva EU koja ide prema bankama ide ka tome da se izjednače i smanje troškovi. Nešto slično je bilo u roamingu , govori Balija.

U nekim situacijama naknade su opravdane, ali često klijentima nije jasno što plaćaju. Tako, primjerice, banke redovito naplaćuju naknadu za održavanje računa iako nikomu nije jasno kako se to račun održava.

Banke ističu da je za klijenta najskuplja opcija dolazak u poslovnicu, odnosno transakcije koje obavljaju na šalteru.
- Digitalni kanali i same naknade su povoljnije nego kada se dolazi u poslovnicu, a pogovotovo kada se plaća gotovinom. Trend koji će se nastaviti su digditalni, odnosno online kanali, istaknuo je Gabrić.

Od studenog prošle godine banke su dužne potrošačima davati dokument o naknadama za najreprezentativnije usluge povezane s računom za plaćanje.

Onima koji smatraju da je njihova banka preskupa, dovoljno je banci u koju žele prebaciti račun dati punomoć i ona će odraditi sav posao vezan za prebacivanje računa.

- Danas je postupak prebacivanja pojednostavljen. Prebacivanje računa je brzo i jednostavno, potpiše se punomoć, a postupak prebacivanja računa obavlja banka. Tko ima minus po računu, može prebaciti račun, ali da bi zatvorio račun mora zatvoriti minus, rekao je Bruno Vukoja iz Direkcije za nadzor platnog prometa HNB-a.

Banke su lani ostvarile dobit od 5,64 milijarde kuna. Uz prihod od kamata, naknade su im drugi najizdašniji izvor prihoda. Stoga potrošačke udruge od regulatora HNB-a traže da utječe na banke kako bi smanjile broj nepotrebnih naknada.