Jesmo li dovoljno iskoristili europske fondove?

Jesmo li dovoljno iskoristili europske fondove i što nam donosi nova strategija iskoristivosti novca koji ćemo imati na raspolaganju?

To je bila tema razgovora u emisiji "Dobro jutro, Hrvatska" s gošćama Anom Odak, pomoćnicom ministrice regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, i Arijanom Velom, konzultanticom za europske fondove.

Odak je naglasila kako smo zajedno s Maltom i Španjolskom pri dnu ljestvice u povlačenju sredstava iz fondova EU-a, ali budi nadu to što smo u posljednje dvije godine počeli velikim koracima povlačiti novac.

- Na kraju 2016. ugovorenost je bila 9 posto, a danas je ugovorenost 66 posto. Do kraja godine očekujemo 85 posto. Što se tiče isplaćenih sredstava, sada smo na 21 posto, što je malo, ali ako se uzme ova stopa rasta ugovorenih sredstava, onda možemo biti optimistični, rekla je Odak te dodala kako se nada da ćemo ipak uspjeti sustići ono što smo izgubili u prve dvije godine.

Vela se slaže da je u segmentu ugovaranja napravljen pomak, a to se vidi po rastu stope i broju projekata koji se trenutačno financiraju, međutim provedba je nešto što je nama u Hrvatskoj tradicionalno problem.

- Kod nas je problem da se ugovori koji se potpisuju često ne čitaju, često se pravila ne poštuju i moram reći da još nisam vidjela da se ijedan projekt, pogotovo u javnom sektoru, na vrijeme završio, rekla je. Dodala je da na to oni upozoravaju vladajuće, kako bi im istaknuli da je važno da se razmišlja o tome kako ćemo ući u završetak financijske perspektive.

Odak je rekla kako učimo na pogreškama i činimo sve da ih uklonimo u budućoj financijskoj perspektivi.

- Najmlađa smo članica EU-a i učimo te pokušavamo od ugovaranja do provedbe olakšati korisnicima cijeli taj postupak i pojednostavniti pravila kako bi se dobila željena sredstva.

Vela je naglasila kako u Hrvatskoj postoji vrlo široka plejada korisnika. To je i javni i privatni sektor.

- Pelješki most je spomenik ovoj financijskoj perspektivi, no takvih financijskih projekata ima još, poput zračne luke u Dubrovniku, vodno-komunalnih ulaganja u Rijeci, pruge Dugo Selo - Križevci… Rekla bih da je Hrvatska postala veliko gradilište.