"Hrvati su jedva dovoljno financijski pismeni"

Stabilnost financijskih tržišta može se narušiti kad se potrošači zaduže preko svojih mogućnosti ili kad su pogrešno informirani o svojim financijskim opcijama ili obvezama, upozorila je još 2010. Svjetska banka u analizi zaštite potrošača i financijske pismenosti u Hrvatskoj te savjetovala uspostavu nacionalnog programa financijskog obrazovanja. 

Sva istraživanja vezana za financijsku pismenost Hrvata donose uvijek sličan zaključak - samo 44 posto Hrvata je financijski pismeno. Znamo li upravljati novcem kako biramo banku i znamo li upravljati novcem? O ovoj temi u Studiju 4 su govorili Marina Ralašić sa Instituta za financijsko obrazovanje i prof. dr. Zvonimir Galić s Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

- To je posljednje svjetsko istraživanje pokazalo. Međutim, mi smo u Štedopisu proveli jedno istraživanje s Addiko bankom u sklopu našeg projekta Financijska pismenost koje je potvrdilo da su Hrvati dobili ocjenu 2, jedva dovoljan, što odgovara prvom nacionalnom istraživanju koje su provele Hrvatska narodna banka i HANFA još 2016. Dakle, Hrvati su jedva dovoljno financijski pismeni, ustvrdila je Marina Ralašić dodavši da je problem u financijskom znanju ali još više u financijskom ponašanju, vještinama i stavovima.

- To su tri segmenta koji čine financijsku pismenost. Dakle, nedovoljno da ste samo dobro informirani i da poznajete financijske proizvode i usluge, već morate imati i odgovarajuće ponašanje, vještine i stavove prema novcu, poručila je.

Štedopis izdao prvi online udžbenik financijske pismenosti.

- Financijska pismenost i znanja koja idu uz nju su nešto što je presudno za život u potrošačkom društvu. Mi živimo u potrošačkom društvu. I onda imamo dvije stvari - prva je da smo manjkavi u financijskim znanjima, a druga, i onda ja tu upadam kao psiholog, su stavovi i ponašanja. Dakle, čak i kada imamo znanja koja dobijamo kroz edukacijski sustav, znanja nisu dovoljna da ih pretvorimo u ponašanja. Svi znamo da je pušenje štetno ali ipak mnogi puše, svi znaju da bi se trebali više kretati pa se ipak ne kreću. Slična stvar je i sa psihologijom novca, objasnio je Galić.

- Štedopis pokušava kroz ovu brošuru, osim obrazovati ljude o financijskim znanjima, sumirati suvremena istraživanja o psihologiji novca. Glavna poanta istraživanja jeste - mi u odnosu s novcem nismo racionalni, radimo neke predvidive greške koje bismo trebali moći prepoznati da bi pametnije upravljali financijama i da bi zadovoljnije živjeli, ustvrdio je.

U snimci pogledajte savjete o tome kako što uspješnije upravljati  novcem: