Flixbus nije autobusni prijevoznik, a bere vrhnje

'Flixbus' je na hrvatsko tržište došao prije dvije godine. Od tada, njihovo ime i zelena boja postaju sve vidljiviji na našim cestama. Ono što je manje vidljivo je način na koji osvajaju tržište. Kad vam netko pobere vrhnje, uzme sve ono što se zarađuje - to je veliki problem. A to se upravo sad događa, govore domaći autobusni prijevoznici.  

Je li riječ o poštenoj utakmici?

Hrvoje Meštrović već je više od dvadeset godina u autobusnom prijevozu. U vlasništvu njegove tvrtke 26 je registriranih autobusa. Unatoč velikom voznom parku, u ovom trenutku zajedno s tridesetak drugih prijevoznika bori se za opstanak.

- U mreži linija imate njih 90 posto nerentabilnih, a 10 deset posto rentabilnih. Prijevoznici su preživljavali tako da su održavali linije diljem Hrvatske kako bi ipak negdje nešto zaradili. Sad se događa da se pojavljuje konkurencija 'Flixbus' koji vozi isključivo na rentabilnim linijama, kaže.  

"Flix bus nije prijevoznik"

Kada je ekonomski isplative linije preuzeo Flixbus, dovedena je u pitanje održivost mnogih autobusnih prijevoznika u zemlji koji zajedno zapošljavaju više od 4000 radnika i raspolažu s više od 2000 autobusa. 

- Flix bus nije prijevoznik i tu dolazimo do apsurda. Flix bus niti ima autobus, niti ima vozače, niti plaća poreze u Hrvatskoj. Nema ni pravne odnose što se tiče prijevoza putnika, niti poštuje te zakone. Ne vidim da je Flixbus sugovornik u kontekstu prijevoza on je nažalost tu startap aplikacija, kaže predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović.

Preuzeli 120 domaćih destinacija

Da ipak nije riječ samo o aplikaciji, pokazuje nam stanje na terenu. Njihova vidljivost diljem Europe i u Hrvatskoj svakim je danom sve veća. Već su preuzeli 120 domaćih destinacija. Njihovo ime i boja postaju dominantni. Ono što je manje poznato je način na koji osvajaju tržište.

- Iako hrvatsko tržište još nije potpuno otvoreno, FlixBus poslovni model je pronašao svoje mjesto poštujući sve relevantne nacionalne i europske zakone i direktive. U tom smislu je svaka naša linija kao i karta izdana našem putniku u potpunosti u skladu sa Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu te odobrena od nadležnih tijela, kaže Dean Čebohin, direktor razvoja poslovanja za Hrvatsku, BiH, Sloveniju i Srbiju. 

FlixBus nema licenciju za obavljanje agencijske djelatnosti

Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture priopćeno je kako "postoji mogućnost da određena tvrtka vrši prodaju voznih karata za druge prijevoznike, što se smatra obavljanjem agencijske djelatnosti u cestovnom prijevozu sukladno članku 96. Zakona. (...)". "Prema našim saznanjima, tvrtka FlixBus nema licenciju za obavljanje agencijske djelatnosti", dodaje se u priopćenju.

Osam nekad poznatih prijevozničkih imena danas je pod okriljem Flixbusa. Iz Ministarstva također tvrke kako "u skladu s člankom 40. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu NN 41/2018, dva ili više prijevoznika mogu zajednički obavljati prijevoz kao kooperaciju.(...) Nije propisan minimalan broj autobusa za zajedničko obavljanje prijevoza".

Cijene karata - od najjeftinijih do najskupljih

Iako u reklamama iz 'Flixbusa' tvrde da imaju najniže cijene, ekipa emisije Labirint uvjerila se da su one promjenljive i da su u nekom trenutku daleko najviše. Iz 'Flix-a' odgovaraju kako postoji više cjenovnih razreda te različite promocije, koje ovise o dostupnosti kapaciteta ili vremenu kupovine karata. Tako postoje i 'first minute' cijene karata za putnike koji ranije kupuju karte te samim time osiguraju i povoljniju cijenu svom putovanju.

- Budući da cjenik mora biti unaprijed javno dostupan, cijene prijevoza ne bi se smjele mijenjati ovisno o povećanoj potražnji voznih karata za određenu destinaciju. Ako je riječ o međunarodnom cestovnom prijevozu putnika, ovjereni cjenik čini sastavni dio dozvole te je prijevoznik dužan vozne karte prodavati prema ovjerenom cjeniku, odgovaraju iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Više pogledajte u videoprilogu!