Povratak na velika vrata: Turska gradi aerodrom budućnosti

Po prihodu od turizma Turska drži 14. mjesto u svijetu. U 2018. taj je prihod povećan za 12 posto, iznosio je 29 i pol milijardi dolara. Vlasti su svjesne da je turizam jedan od motora posustaloga gospodarstva, pa su i najveći infrastrukturni projekti koji se trenutačno grade, uvjerio se u Istanbulu Dragan Nikolić, u funkciji turizma.

Istanbul je odavno globalno prometno čvorište. Mjesta za širenje na starom aerodromu nije bilo, 35 kilometara od grada niknuo je stoga najveći infrastrukturni projekt u turskoj povijesti. Na principu privatno-javnog partnerstva zračnu luku je za tri i pol godine izgradio, a danas operativno vodi konzorcij pet tvrtki. Vrijednost investicije - 12 milijardi dolara. Zasad novi aerodrom ima dvije uzletno-sletne staze i jedan putnički terminal. Kada bude potpuno gotov 2028., imat će šest staza i četiri terminala. Turkish Airlines imao je inače 45 sati za obavljanje jednog od najkompleksnijih logističkih izazova u povijesti, prebacivanje svih svojih operacija sa starog na novi aerodrom. U konačnici je najveća relokacija jedne zračne luke dosad napravljena i brže, za samo 33 sata!

Novi istanbulski aerodrom dobitnik je međunarodnih arhitektonskih nagrada. Putnički terminal pun je svjetla, prostoran, prilagođen lakom kretanju putnika. Naravno, najveći na svijetu ispod jednog krova. Bescarinska zona inspirirana je poviješću Istanbula i Bosporom, ima sedam koncepcijski različitih dijelova. Kada završe svi radovi, bit će najveća na svijetu, uz zastupljenost više od 400 domaćih i stranih brendova. Tik do nje već je luksuzan butik hotel…

- Mnogo radimo na održivosti. To uključuje štednju energije, ponovno korištenje vode, recikliranje smeća. Trenutačno recikliramo 40 posto otpada. Kada zračna luka bude završena, plan je imati nula kilograma smeća ovdje - kaže Kadri Samsunlu, predsjednik Uprave Zračne luke Istanbul.

Ubrzano se gradi na mjestu buduće istanbulske kruzerske luke. Bit će glavna točka ulaska u grad, ali i Tursku s mora. 30 tisuća četvornih metara uz obalu Bospora trebalo bi zasjati u punom sjaju na proljeće sljedeće godine. Putnički terminal na 20 tisuća metara četvornih. Ispod površine zemlje, prvi takav na svijetu.

- Podignut ćemo tri metra visok zid koji će razdvajati carinski i bescarinski dio kruzerske luke, što je prvo takvo rješenje u svijetu. Putnici s kruzera ići će na podzemni terminal, ondje će se neovisno o nadzemnim aktivnostima na obali obavljati sve procedure vezane za pregled putovnica i prtljage - otkriva Erdem Tavas, predsjednik Uprave Galataporta.

Od podzemnog terminala kretat će i turistički autobusi i taksiji kako bi se izbjeglo stvaranje prometnih čepova u gradu, a uz njega će biti i podzemna garaža za 2300 automobila.

Carinski prostor zatvoren za javnost gotovo dva stoljeća izrast će u neprocjenjivu morsku šetnicu. Obnovljeno područje bit će i četvrt umjetnosti i dizajna, s dva novoizgrađena muzeja suvremene umjetnosti. Riječ je o projektu koji se vizualno naslanja na nekadašnji izgled povijesne istanbulske četvrti Karaköy. Ograničit će se stoga visina novih zgrada. Obnoviti i povijesni trg Tophane, koji bi trebao izrasti u istanbulsku turističku atrakciju. Uz kruzersku luku gradi se i marina sa 670 vezova.

- Dio projekta je 250 restorana i trgovina, među njima i oni globalnih brendova, koji će zauzimati 52 tisuće četvornih metara. 43 tisuće bit će na raspolaganju za iznajmljivanje ureda. Tu je i iznimno luksuzan hotel ekskluzivnog lanca sa 177 soba. Hotel će biti u obnovljenim povijesnim zgradama. Na taj način one će ponovno dobiti na značenju, te će postati istanbulski spomenici kulture - kaže Erdem Tavas.

Uz golemo subvencioniranje države, Turkish Airlines strelovito se razvio u posljednjem desetljeću. Iz Istanbula, koji ima idealan geografski položaj između triju kontinenta, turski nacionalni avioprijevoznik leti u 300-tinjak destinacija u 120 zemalja. Među njima su i Zagreb i Dubrovnik, uskoro možda i Split. Istanbul je postao izbor mnogih kada je riječ o presjedanju do dalekih odredišta, rukavica u lice Dohi i Dubaiju odavno je bačena.

- Imamo određene prednosti u odnosu na zemlje Perzijskog zaljeva. Turska ima 85 milijuna stanovnika, a te zemlje brojčano su vrlo male, imaju milijun stanovnika ili manje. Istanbul je usto grad bogate povijesti, mamac za turiste, i domaće i strane, a Turska globalno prepoznata turistička destinacija - smatra Kadri Samsunlu.

U nacionalnom BDP-u novi istanbulski aerodrom sudjelovat će s gotovo 5 posto. Izravno će osigurati 100 tisuća radnih mjesta, neizravno 150 tisuća. Pridonijet će turskom turističkom sektoru s oko 7 milijardi dolara. Svoj obol žele dati svi, svjesni koliko je bitno nesmetano punjenje državnog proračuna prihodima od turizma.

- Očekujemo godišnje i do dva milijuna putnika na kruzerima. To je samo dio od predviđenih 7 milijuna turista godišnje na ovom području. Svi oni pridonijet će godišnjoj projekciji o 25 milijuna turista u cijelome Istanbulu, što nije mala stvar. Kada je riječ o kruzerima, bit će dovoljno mjesta da se istodobno privežu tri. Očekujemo da će se dnevno kruzerskom lukom koristiti 15 tisuća putnika - naglašava Tavas.

Ambiciozan plan razvoja kanala uz Istanbul, treći most preko Bospora izgrađen 2016. te novi aerodrom trebali bi biti zamašnjaci ekonomskog razvoja područja sjeverno od postojećeg megalopolisa, koji je sada službeno dom 16 milijuna ljudi. Istanbul budućnosti počiva na velikim infrastrukturnim projektima, u koje je Erdoganova vlast uložila velik novac poreznih obveznika. I izrasta u glavni turistički adut Turske u njezinu povratku na velika vrata…