Ove sezone veći promet na autocestama

Tijekom proteklog produljenog vikenda Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka - Zagreb zabilježile su promet od oko 1,22 milijuna vozila. Istodobno za cestarinu je naplaćeno više od 69,6 milijuna kuna bez PDV-a. O tome se govorilo i u Temi dana.

U usporedbi s istim vikendom prošle godine promet vozila veći je za 2 posto, dok je iznos naplaćene cestarine veći za 2,6 posto.

Gledajući ukupan broj - od početka godine do danas autoceste bilježe povećanje prometa za 5% i povećanje naplaćene cestarine za 4,3 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

- Ako gledamo samo statističke gole podatke o prometu onda možemo reći da je u prvih sedam mjeseci HAC bilježi rast prometa od 1,88 %. U mjesecu lipnju i srpnju to povećanje iznosi 0,2 % u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Svjedoci smo da su gužve na autocestama velike, pogotovo vikendom, ali isto tako moramo naglasiti da primjećujemo da se promet dispenzirao i na druge dane u tjednu. Primarno je subota najjača na autocestama, ali isto tako petak i ponedjeljak, ali i drugi dani pokazuju tendenciju da se mijenja mentalitet i postupci kako operatera tako i hotelskih kuća koji nisu vezani za termine godišnjih odmora, subota - subota nego i ostale dane u tjednu, rekao je glavni inženjer Samostalnog odjela za promet Hrvatskih autocesta Hrvoje Ordulj.

Jesmo li u udarnim vikendima dostigli svoj maksimum protočnosti komentirao je doc. dr. sc. Marko Šoštarić s Fakulteta prometnih znanosti i Zavoda za prometno planiranje.

- Blizu maksimuma smo. Mogli bismo to još određenim mjerama malo povećati kapacitet. Ima metoda koju zovemo harmonizacija prometnog toka. Vozači nisu svjesni toga da je najveća propusna moć autoceste brzinama 60 - 80 km/h. Ako bi promjenjivim prometnim znakovima uspjeli primorati sve vozače da voze po tom ograničenju onda bi uspjeli dobiti još određeno povećanje kapaciteta autoceste i nešto smanjiti te gužve, upozorio je Šoštarić.

No, problem gužvi u prometu nije samo aktualan ljeti. Veliki gradovi poput Zagreba, Splita, Rijeke bore se s gužvama 364 dana u godini.

- Tu moramo tražiti rješenje jer je u pravilu puno putovanja na kratkim relacijama. Svi ti gradovi imaju ujutro dva sata gužvu kada idemo na posao jednako kad se vraćamo s posla. Tu se treba koncentrirati na povećanje propusnosti i na smanjenje gužvi . Dva su načina rješavanja problema. Prvi je izgradnja novih elemenata prometnica, novih obilaznica, novih cesta u gradovima, a ono što je još bolje i što je trend u prometnom planiranju EU smanjenje zahtjeva na cestu. Moramo naći način da ljudi više koristi održive oblike prometovanja, dodao je Šoštarić.

Podsjetimo, novi zakon o sigurnosti prometa na cestama uključuje održavanje sigurnosnog razmaka među vozilima na autocestama od 2 sekunde, odnosno 70 metara za čije je nepoštivanje novčana kazna od 2 tisuće kuna. Zbog toga HAC najavljuje novu horizontalnu signalizaciju koja će podsjećati vozače za potrebu držanja razmaka jer će na cestama biti iscrtani propisni znakovi.