Poštuju li brodovi, brodice, jahte i cruiseri hrvatske pomorske propise?

Jedno od otvorenih pitanja koje se pojavilo ovog ljeta je onečišćenje mora ispuštanjem fekalnih voda s brodova.

Poštuju li brodovi, brodice, jahte, cruiseri propise, jesu li luke i marine opremljene za prihvat takve vrste otpada, može li se uopće provesti nadzor i tko su najveći zagađivači? Na ta i brojna druga pitanja odgovore su u Temi dana pokušali dati gosti Alen Rukavina, lučki kapetan iz Zadra, dr.sc. Žarko Koboević, pročelnik Pomorskoga odjela Sveučilišta u Dubrovniku te Tatjana Puljak, Nastavni zavod za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije.

Lučki kapetan Rukavina kaže kako su obveze svih sudionika pomorskoga prometa regulirane pomorskim zakonikom koji kaže da je zabranjeno ispuštanje svih oblika fekalija u Jadransko more.

- Zapovjednici brodova i jahti te voditelji brodica dužni su toga se pridržavati, rekao je. Ističe kako RH ima strože propise od onih međunarodnih.

- Bilo kakvo ispuštanje fekalnih voda unutar 12 milja od strane brodova u RH nije dozvoljeno, naglasio je. Kaže da su luke i marine spremne za prihvat fekalnoga otpada, bilo da same kupuju strojeve ili to rade njihovi koncesionari.

- Ali uvijek ima mjesta za napredak, poručuje.

Dr. Koboević smatra kako Hrvatska nema stvari pod kontrolom s obzirom na velik broj plovila koja se tijekom sezone nalaze u našem akvatoriju.

- U lukama za međunarodni promet još uvijek vlada dobra organiziranost i dovoljan broj koncesionara za prikupljanje fekalnih voda. Također, određen broj marina to dobro radi. Međutim, sve izvan toga, u malim mjestima gdje je odgovorna lokalna uprava te u nenaseljenim mjestima gdje se jedriličari okupljaju u većem broju te gdje prolaze izletnički brodovi i minicruiseri - ti dijelovi obale nisu pod nadzorom, kaže Koboević.

Tvrdi kako kruzeri ne mogu uzrokovati onečišćenje uskog morskog pojasa kojega mi koristimo za sport, rekreaciju i kupanje.

- Oni imaju crne tankove u kojima skupljaju svoje otpadne vode i ispuštaju ih na više od 12 milja od obale. To ne može stići do obale. Za ono što se događa uz obalu odgovorne su jahte, male brodice i minicruiseri, ističe.

Rukavina kaže da Lučka kapetanija provodi dvije vrste kontrola - planiranu i izvanrednu.

- Svojim mjesečnim planom obuhvaćamo kontrolu luka i akvatorija. Svakodnevno imamo ekipe na terenu koje to obilaze. Trudimo se da u svakom danu imamo dvije aktivne posade, objasnio je Rukavina.

Tatjana Puljak kaže kako se prema podacima ispitivanja kakvoće mora prošle godine naša zemlja nalazi u top 5 europskih zemalja.

- Možemo tvrditi da je naše more među najčišćima u Europi, poručila je dodavši da incidenti s fekalnim vodama nisu česta pojava kod nas.

- Nažalost ove smo godine zabilježili onečišćenje mora za kupanje na 5 točaka ispitivanja na području Kaštela. radilo se o kratkotrajnom onečišćenju tijekom kojeg smo svakodnevno uzorkovali more na tim lokacijama do prestanka onečišćenja, rekla je.