Treba li država poticati brodogradnju?

Nakon loših iskustava s Uljanikom, zbog čijeg su kraha na naplatu došla državna jamstva u vrijednosti većoj od 4 milijarde kuna, često su se mogla čuti razmišljanja da država više ne treba pomagati brodogradnji. No iskustva s poticanjem nekih drugih škverova pokazuju da uz odgovarajući poslovni model taj sektor može biti održiv.

U splitskom je brodogradilištu tijekom ljeta dovršen polarni kruzer, koji je najprije iznajmljen, a zatim ga je naručitelj i otkupio samo nekoliko mjeseci poslije. To je model, kaže član Uprave DIV grupe Darko Pappo, svi su na dobitku - "i država, kojoj se za ta jamstva plaća naknada po tržišnoj cijeni, i kreditor koji je ostvario prihod na temelju kamata i naknada, i graditelj koji je zaradio novce".

U tom ih je projektu kreditirao HBOR, razvojna banka koja je na tom poslu i zaradila. No ako se pita Živi zid, taj kredit nije trebao biti odobren.

- Radi se konkretno o tome da je uvjet za davanje tih tranši, da stručna državna firma Hrvatska brodogradnja - Jadranbrod - provjeri stupanj dovršenosti broda, utrošenost novca, da provjeri troši li se novac namjenski, a to nije napravljeno, kaže predsjednik Živog zida Ivan Vilibor Sinčić.

Za HBOR ništa nije sporno. Priopćili su kako Društvo Hrvatska brodogradnja - Jadranbrod d.d. nije nadležno za davanje suglasnosti na odobravanje bankovnih kredita. U Brodosplitu idu i korak dalje. Pappo podsjeća da je Brodosplit podnio kaznenu prijavu protiv Sinčića "kao dijela zločinačke organizacije i nadaju se da će se o tome uskoro oglasiti nadležni".

Ministar gospodarstva Darko Horvat, koji je i u Nadzornom odboru HBOR-a, kaže da će država nastaviti poticati brodogradnju, ali oprezno. Analitičari smatraju da je za opstanak brodogradnje ključno uključivanje privatnog kapitala. Zaposlio bi, kaže Ratko Bošković, "najboljeg direktora brodogradilišta na svijetu i platio bi mu milijun dolara godišnje plaću bez ikakvog problema, ako će mu jamčiti da će to brodogradilište isporučiti tri broda godišnje i zaposliti 600-700 ljudi".

Država se opekla davanjem velikih jamstava Uljaniku, koja su zbog neuspješnog poslovanja pulskog brodogradilišta došla na naplatu. No brodogradnju zbog toga ne treba otpisati u cjelini, nego pri njezinu poticanju, kao i u svakom drugom sektoru, odijeliti uspješne od onih koji to nisu.