Ne dajte se zbuniti, tražite svoja potrošačka prava!

Pojedini trgovci danima su nudili popuste u povodu Crnog petka, želeći što prije privući kupce i ugrabiti dio šoping-kolača za sebe. Naša je sugovornica odlučila iskoristiti priliku najavljenog popusta od 30 posto za kupnju televizora. Kad ga je uključila, smračilo joj se pred očima. Uređaj je bio oštećen. Odmah je zvala trgovca i uputila prigovor koji nisu uvažili.

16 godina star obiteljski televizor zaslužio je mirovinu. Na preporuku prijatelja naša gledateljica, koja nije htjela otkrivati  identitet, uputila se u trgovinu Sancta Domenica na Laništu. U dobroj vjeri nisu sumnjali ni u što i kupili televizor.

- Izvadili smo televizor iz kutije, stavili ga na stol, montirali noge i nakon što smo ga uključili u struju, vidjeli da je trećina do pol ekrana puna crnih crta - ispričala je.

Vratili su se istog dana u poslovnicu, reklamirali kvar. Djelatnici trgovine utvrdili su nema vanjskih znakova oštećenja ni na uređaju ni na kutiji. Procedure radi televizor su poslali na servis uz napomenu da će dobiti drugi. No nakon nekoliko dana dolazi do promjene. Iz Sancta Domenice zovu te navode cijenu popravka od 3 tisuće kuna. Cijena novog televizora je 4 tisuće.

- 4250 kn nije malo, to je više od moje pola plaće, taj televizor kupili smo na 12 rata - napominje naša gledateljica.

Naša ekipa je kontaktirala s trgovinom. Istaknuli su da žele postići visok stupanj povjerenja s kupcima, stoga svakoj reklamaciji pristupaju ozbiljno.

- Nije svaka reklamacija ista i ne podrazumijeva se automatizam kod rješavanja pritužbi, stoga nam je potrebno određeno vrijeme za provjeru svih relevantnih činjenica i iznalaženje pozitivnog rješenja - naveli su iz trgovine.

S ovakvim slučajevima svakodnevno se susreću pravni savjetnici za potrošače. Prvi je savjet da se treba vratiti u trgovinu i obaviti reklamaciju, kao što je kupac i napravio.

- Ako se dogodi nedostatak u prvih 6 mjeseci od dana kupovine, potrošač, kada preda takav proizvod na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, onda može birati želi li popravak ili zamjenu. Znači kada trgovci kažu da se u prvih 6 mjeseci mora popravljati, to nije istina nego potrošač može birati želi li jednu od te dvije mogućnosti - kaže Dunja Maletić, pravna savjetnica iz područja zaštite potrošača.

Važno je da vas trgovac ne zbuni.

- Može se prije svega pozvati na Zakon o zaštiti potrošača jer njegove odredbe upućuju na primjenu odredbi Zakona o obveznim odnosima. Zakon o obveznim odnosima u svom članku 400 stavak 3 upravo govori o tom roku od 6 mjeseci i kaže ako se u prvih 6 mjeseci pojavi nedostatak na proizvodu pretpostavlja se da je proizvod s tim nedostatkopm i kupljen, osim ako trgovac ne dokaže suprotno - naglašava Maletić.

Kupujući televizor gospođa nije ni slutila da bi joj trgovac prodao pokvareni uređaj. Zato neki trgovci žele preduhitriti neugodnost.

- Prilikom prodaje televizora u praksi imamo jedan proces prilikom kojeg se pred kupcem i zajedno s kupcem, naši djelatnici otpakiravaju televizor iz kutije, izvadi se i pogleda ima li mehaničko oštećenje. Ukoliko je sve u redu on se ponovno zapakira i u tom trenutku ga kupac preuzima. Također, prilikom kupovine televizora svaki naš kupac dobije određenu printanu uputu na kojoj se navodi točan i korektan način rukovanja s televizorom prilikom otpakiravanja istoga nakon što doće kući - kaže Dora Đurđević iz trgovačkog lanca Emmezeta.

Gospođi s početka priče ipak je dostavljen novi uređaj, ali tek nakon što nije pristala platiti servis i trgovcu je zaprijetila odvjetnikom.

Posljednjih 15tak godina televizori su napravili velik tehnološki skok. Postali su osjetljiviji od starih, velikih CRT televizora, zbog čega i rukovanje mora biti prilagođeno. Zato, što god kupili, radi vaše sigurnosti držite se uputa instalacije - jer to je prvi argument kojim će vas trgovac pokušati "omesti u traženju vaših potrošačkih prava.