Obnovljena uljara u Blatu

Korčulanski proizvođači maslinova ulja mogu odahnuti. U Blatu na Korčuli otvorena je rekonstruirana uljara i novo postrojenje za preradu maslina. Teško bi projekt bilo privesti kraju da nije bilo europskog novca, potpore od gotovo 2 i pol milijuna kuna. Obnovljena uljara u Blatu jedna je od tri na području Dubrovačko-neretvanske županije financirana iz Europskog fonda za ruralni razvoj.

Za razliku od mnogih drugih lokaliteta na hrvatskom jugu gdje je maslinarska sezona ispodprosječna, maslinare na otoku Korčuli, gdje su masline dobro rodile, muče druge brige. Kako stići u rijetkim stankama između stalnih kiša pobrati sav urod?

350 drugih poljoprivrednika zapadnog dijela otoka Korčule kooperanti su tvrtke Poljoprivreda Blato 1902 d.d. Od ove sezone masline će prerađivati u novoj, rekonstruiranoj uljari. Taj projekt rekonstrukcije i opremanja uljare u Blatu,  u vrijednosti 5 milijuna kuna,  sufinanciran je sredstvima Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj.

Obnovljenja uljara nije jedina investicije te tvrtke, koju je realizirala u suradnji s ministarstvom poljoprivrede. Jer, Blato 1902. d.d. jedina poljoprivredna tvrtka u Dubrovačko-neretvanskoj županiji objedinjava tri ključne aktivnosti, koje čuvaju tradiciju, ali su i važne za život tog kraja - vinarstvo, vinogradarstvo i uljarstvo.

U Dubrovačko-neretvanskoj županiji kroz Program ruralnog razvoja uloženo je 234 milijuna kuna u 8.851 projekt, putem mjera izravnih i tržišnih potpora još 132 milijuna kuna u 4.677 projekata,  te 24 milijuna kuna u 33 projekta iz Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo 2014. - 2020.

Blato 1902. d.d. godišnje plasira oko 100 tisuća litara maslinovog ulja, većinom na domaće tržište , te oko 10 posto u europske zemlje i SAD. Zaštitu izvornosti dobili su zbog iznimno velikoga postotka autohtonih sorti maslina: oblice, drobnice i lastovke. Osobito je sorta lastovka karakteristična za otok Korčulu i ona otočnim uljima daje poseban gorkasto-svježi okus. Iako je potrošnja maslinova ulja u Hrvatskoj dvostruko niža od europskog prosjeka, ono je posljednjih godina postalo hrvatski brend u gastronomiji.