Što napraviti kada vam ukradu mobitel?

Kada je Jeleni Butigan u Londonu ukraden mobitel, odmah je obavijestila operatora u Hrvatskoj da deaktivira karticu i blokira pozive s ukradenog uređaja.

Iz inozemstva se vratila poslije šest mjeseci, a dočekali su je računi mobilnog operatora. Opet ih je zvala i objasnila da je pretplatu otkazala zbog krađe, no u međuvremenu joj stiže ovrha. Ugovorno je bila vezana za Hrvatski telekom.

- Prvo sam naišla na problem, iz Londona nisam mogla dobiti besplatan broj za korisnike na koji se inače takve situacije prijavljuju i trebalo mi je par sati da se snađem na koji broj uopće nazvati da prijavim događaj, govori Jelena Butigan.

Kad je doznala broj, nazvala je operatera i objasnila problem.

- Dobar dan, ukraden mi je mobitel, vaš sam pretplatnik, molim vas stornirajte mi odlazne pozive i stornirajte mi pretplatu dok se ne vratim u Hrvatsku jer nisam u mogućnosti koristiti vaše usluge, sjeća se Butigan.

Operater joj je, kaže, potvrdio prijavu rekavši da će spriječiti bilo kakvu štetu na njezin račun. Jelena Butigan smatrala je tada da je problem riješen. U Londonu je ostala šest mjeseci. Kad se vratila u Hrvatsku, doživjela je šok. Dočekali su je računi T-Coma za razdoblje u kojem je ona otkazala pretplatu zbog krađe uređaja.

- Dočekali su me računi za cijeli period dok nisam bila tu i čak ni odlazni pozivi nisu bili stornirani. Ja sam naravno ušla u prepisku s njima mailovima,  tih prvih dana, pokušavajući  tražiti neka svoja prava  i pokušavajući zadržati broj i  pretplatnički odnos jer bitan mi je bio taj broj i navikla sam na njega, govori Jelena.

Uložila je prigovor, no iz Hrvatskog telekoma odgovaraju da nakon dodatnih provjera nisu utvrdili nepravilnosti sa svoje strane.

... kada korisnik zatraži suspenziju broja zbog gubitka ili krađe SIM kartice, stavljaju se zabrane odlaznih usluga kako ne bi došlo do zlouporabe računa. Korisniku se, dok su stavljene zabrane, ispostavljaju mjesečne naknade prema tarifi na kojoj se nalazi te je potrebno da u najkraćem mogućem roku preuzme novu karticu u najbližem T-centru..., odgovorili su iz Hrvatskog telekoma.

No, naša sugovornica u spornom razdoblju nije bila u Hrvatskoj, što im je, kaže, i objasnila u telefonskom razgovoru.

- Ali ja nisam bila u mogućnosti doći u T centar jer sam bila u Londonu tih 6 mjeseci. Zato sam tražila da mi obustave to i željela sam nastaviti koristiti njihove usluge kada se vratim. Željela sam samo da mi privremeno storniraju tu pretplatu, da ne plaćam uslugu koju ne koristim, priča Jelena.

Sudski vještak za telekomunikacije upozorava da je u ovakvim situacijama nužno imati pisani dokaz da je gubitak mobitela prijavljen operatoru.

- Uvijek takvu stvar treba prijaviti e-mailom, telefonom nije dovoljno jer se onda događaju ovakvi nesporazumi.

Možda netko nekoga nije dovoljno shvatio, možda se netko nije dobro izrazio i svakako, kad je riječ o krađi mobitela i kartice, to treba prijaviti policiji gdje god se nalazili jer je to jedini način da možete dokazati da vi niste koristili neku uslugu, rekao je Đuro Lubura, sudski vještak za telekomunikacije.

S obzirom na to da se uslugama operatora nije koristila, naša sugovornica nije platila račune koje je dobila od T-Coma. No, oni su joj poslali ovrhu. Našoj sugovornici preostaje jedino sudski postupak.

- Treba staviti prigovor na ovrhu u zakonom propisanom roku, u tome trenutku će sud staviti odluku izvan snage i slijedi parnični postupak u kojem će svaka strana iznijeti svoje dokaze. To treba napraviti u svakom slučaju, ako mislite da ste u pravu i da to možete dokazati, naglasio je Lubura.

Dokaz postoji, kaže, Jelena Butigan, ali je u rukama operatora. Riječ je o snimljenom telefonskom razgovoru u kojem je naša sugovornica prijavila krađu uređaja.

- Oni u pravilu snimke koriste za vlastite potrebe, a kad ih vama trebaju onda one nisu dostupne. Ja godinama apeliram, a to danas nije ni tehnički problem, da operatori bilo koju telefonsku interakciju moraju snimiti i čuvati, giviri Lubura.

Naša sugovornica u međuvremenu je otvorila zaštićeni račun kako bi primila rodiljsku naknadu i dar za dijete, jer bi joj inače i to ovršili. Razmišlja o pokretanju sudskog spora, no upozorava da je u situacijama kada vam u inozemstvu ukradu stvari, teško ili gotovo nemoguće doći do prave informacije o tome što poduzeti kako vam gubitak ne bi bio još veći.