Kakve nas promjene, ne samo za raskidanje već i sklapanje novih ugovora s teleoperatorima čekaju od 1. siječnja 2020.?
1. siječnja na snagu su stupila i nova pravila HAKOM-a koja građanima donose veća prava u odnosu s teleoperatorima, pogotovo pri raskidanju ugovora. Dopune i izmjene jasnije definiraju neke situacije s kojima se korisnici svakodnevno susreću.
Skraćeni rokovi za raskid ugovora i promjenu operatora te jednak način sklapanja i raskida ugovora, samo su neka od novih prava koja od 1. siječnja imaju hrvatski potrošači. Promjene su, ističu iz HAKOM-a, inicirali sami građani.
- Ja bih rekao da su izravno oni bili zaslužni, jer je to najbolji način kako mi dobivamo informacije s tržišta što bi trebalo dodatno urediti, rekao je koordinator za komunikaciju HAKOM-a Ivo Majerski.
Jedna od novosti je mogućnost raskidanja ugovora bez plaćanja naknade ako se predomislite u roku od tri dana. Pritom dobivene uređaje morate vratiti zapakirane.
- Mislim da takva praksa će dovest do toga da se smanji broj prigovora potrošača i u konačnici potrošač će imat razumno vrijeme da razmisli želi li to ili ne. Imat će i manje prigovora i HAKOM, po prijavama potrošača, ali i operatori, rekla je Dijana Kladar iz Saveza potrošačkih udruga Rozp.
Prvi put internet ulazi u socijalnu kategoriju. Povećana je i minimalna brzina univerzalne usluge interneta, s 1 na 4 Mbit/s. Svaki hrvatski građanin, gdje god živio, mora imati mogućnost pristupa fiksnom internetu.
- Vrlo često se operatorima ne isplati graditi mrežu, ne isplati vući kabel do vas, ali ukoliko vi zatražite univerzalnu uslugu, onda je to obaveza. Onda nema više da nema tehničkih mogućnosti, već operator mora naći tehničkih mogućnosti, ako treba i uložiti sredstva da bi vam osigurao internet, dodaje Majerski.
Iako je u elektroničkim komunikacijama Hrvatska ostvarila velik napredak posljednjih godina i dalje smo, prema europskom indeksu pristupačnosti spajanja na internet, ispred Grčke, koja je posljednja. Prema istom indeksu - za 5G mrežu nismo uopće spremni. a zamjera nam se i slab pristup brzom i ultra brzom internetu.
- Druga velika zamjerka Hrvatskoj jeste pristup brzom i ultra brzom internetu, dakle brzinama od 30 i 100 Mbit/s gdje nam je mogućnost kućanstava odnosno subjekata koja mogu takvu jednu brzinu koristiti manja od 30% za brzinu od 30 Mbit/s, a manja od 10% za 100Mbit/s, rekao je sudski vještak za telekomunikacije Damir Palavra.
Novi pravilnik je, untaoč tomu, korak naprijed za građane, smatra Palavra.
- Definitivno će mnoge stvari biti jasnije i puno lakše rješavane s obzirom na nekakve jasne izrijeke u samim pravilnicima nego što je to bio slučaj, gdje su neke stvari bile podložne tumačenjima, dodaje Palavra.
Stručnjaci se slažu da su promjene mogle doći i prije, ali bolje ikad nego nikad.
O tome je jutros u Studiju 4 govorio Ivo Majerski iz HAKOM-a.
- Ako ste ugovor sklopili u poslovnici operatora, a niste proučili uvjete poslovanja, cjenik, i pritom se obvezali da ćete to učiniti naknadno, u tom slučaju imate pravo na dodatna 3 radna dana da proučite to što niste uspjeli u samoj poslovnici i eventualno odustanete. Ako ste dobili uređaj prilikom sklapanja ugovora, bitno je da se njime ne koristite, već da ga zapakirana vratite, naglasio je Majerski.
Istaknuo je kako je novina za pokretne mreže i ta da se omogućilo, za prvih 10 mjerenja, besplatno mjerenje brzine mreže.
- Do sada je bio definiran rok od 5 dana za popravak samo za opremu koju vam je operator ustupio na korištenje ili ste mogli raskinuti s njim ugovor bez plaćanja penala. Od 1. siječnja uveden je rok za otklanjanje svih ostalih kvarova i to do maksimalno 15 dana. Ako se taj rok probije, onda je teleoperator dužan vama plaćati po danu penale od 240 kuna, rekao je Majerski.
Ako želite promijeniti operatora, a stari broj zadržati, obvezno morate potpisati zahtjev za prijenos broja, dodaje.
Majerski kaže i kako će sa svim ovim promjenama korisnici profitirati, zato što su primarno određeni rokovi kojih do sada nije bilo. Sada su, kaže, jasno određena pravila u kojima korisnici moraju dobiti nešto od operatora.
Majerski je istaknuo i da je HAKOM regulator koji ne samo da prati tržište već pruža i zaštitu korisnika tako da rješava sporove između njih i operatora.
- U prošloj godini HAKOM je riješio 1400 sporova, rekao je i dodao da očekuje pad broja sporova upravo zbog uvođenja novih regulativa.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!