Bakić: Priču s Varteksom nikad ne bih ponovio

Posrnuli tekstilni brend Varteks, uspješno je vraćen na tržište uz pomoć čovjeka koji je svoj novac uložio u tada, ne baš obećavajući posao. No uspio je. S posljednjim danom stare godine Nenad Bakić se povukao s mjesta uprave Varteksa, a rad nastavlja u nadzornom odboru.

Gospodin Bakić gostovao je u Studiju 4 i na samome početku naglasio:

- Mi nismo još uspjeli, mi smo vratili brend na tržište, naši dućani funkcioniraju i mislim da smo u ključnim stvarima kao što su odijela i kaputi opet postali prva adresa, ali što se tiče posla, dali sam ja kao ulagač uspio ili nisam, tu smo još na vrlo skliskoj zoni, da ne zavaravamo ljude - u vrlo rizičnoj priči.

Na pitanje da li bi sada, kada se osvrne na prethodne godine, posebno na 2019. sve ponovio, Bakić je rekao:

- Nikada, znači ta priča s Varteksom se pokazala puno težom nego što sam ja mislio. Prvo zato što nisam odradio domaću zadaću i ustanovio u kojoj mjeri je firma bila propala. Znači ona je bila klinički mrtva zapravo. A s druge strane što smo se našli u situaciji gdje je puno negativnih sila radilo protiv nas. Istovremeno smo u jednoj od najbrutalnijih industrija u svijetu.

Da je riječ o jednoj od najbrutalnijih industrija, Bakić je pojasnio kazavši da imamo svjetske modne brendove koji su prisutni u Hrvatskoj kao i u Njemačkoj, Americi ili Kanadi.

- To su ti isti igrači. Znači mi imamo najkompetentnije svjetske igrače koji su prisutni i kod nas i nije ni čudno da zapravo ni jedna značajnija, odnosno da su svi stari hrvatski brendovi propali, zato što su u konkurenciji globalnoj, a troškovi su hrvatski, rekao je Bakić i dodao:

- Svi ti koji se ovdje s nama konkuriraju s jedne strane imaju velike profite. Najbogatiji ljudi  na svijetu danas su u modi. To vam je Arno - najbogatiji čovjek svijeta i drugi najbogatiji Europljanin je vlasnik Inditeksta - Ortega. A s druge strane, proizvodnja je u najsiromašnijim zemljama svijeta. Tako da oni imaju troškovnu strukturu puno manju od hrvatskih proizvođača, a prihodovnu stranu u skladu sa svojim brendom i onda mogu kupiti i najbolje dizajnere, imaju taj brend. Tako da je industrija iznimno teška.

U razgovoru se prisjetio i kako je uopće ušao u cijelu priču s Varteksom. Među ostalim, kazao je:

- U nekom trenutku je uprava imala ideju za dokapitalizaciju od strane engleskog fonda koja je propala i tada je bilo hoće li firma propasti jer je bila potpuno posušena od kapitala ili će, novac - nije bilo obrtnih sredstava. Police su bile doslovno prazne, tko je krajem 2017., 2018. došao u dućane Varteksa - to je bilo poluprazno, a bila je pala i kvaliteta. I onda sam rekao ok, potrebno je, u tom trenutku, 20 milijuna kuna da firmu spasimo. Rekao sam 'pa dobro, to mogu riskirati, to je ogroman novac za mene, ali mislim da možemo uspjeti'. Međutim pokazalo se da je trebalo puno više sredstava.

Varteksova loša povijest poslovanja

- Izgubio je u 12 godina ja mislim više od 800 milijuna kuna. Znači više od 100 milijuna eura jedna tekstilna tvrtka izgubi, a sve je nadoknađeno prodajom nekretnina. Mnogi se sjećaju iz Zagreba da je jedna od glavnih zgrada na glavnom trgu bila Varteksova koja je prodana. Nakon toga su prodane robne kuće u Rijeci, Varaždinu i sve ostale su prodane da bi se ti minusi podmirili, ali to ne može vječno trajati, ne možeš vječno poslovati uz gubitak i prodavati sve, rekao je Bakić.

To se pokazalo i u praksi, jer u jednom trenutku više nisu imali što prodati.

- Onda je uprava počela panično tražiti, 'nemamo za plaće, nemamo za plaće', 'banke nas neće pratiti zbog te naše loše povijesti'. Varteks nije mogao dobiti niti kunu eksternog financiranja, ni od banaka, niti od tržišta kapitala i onda sam ja, čisto poduzetnički rekao 'ok, posudit ću ja još 2 milijuna kuna', pa još 3 milijuna kuna pa 2 pa 4 pa 1 i tako je to krenulo i onda moram reći da nisam bio potpuno racionalan nego sam gledao 'ok kada smo već zagrizli toliko, idemo to spasiti'. Na koncu je to završilo povelikom investicijom, ali smo stabilizirali poslovni model. E sada još uvijek imamo bilancu slabu, rekao je Bakić.

To znači da ih trenutno banke ne prate u onolikoj mjeri koliko bi htjeli, no kazao je da se i to tržište otvara.

Našli smo poslovni model koji je dobitan i cilj je dizati profitabilnost

- Što se tiče samoga brenda, same odjeće - mislim svatko danas može ušetati u dućan Varteksa ili otići na web shop i vidjeti da to bliješti kvalitetom i modom. Doveli smo kao prvo dosta dobrih ljudi u management, unaprijedili smo odnose s radnicima, to smo možda i vidjeli iz objava radnika, rekao je Bakić i dodao:

- To je jedna od najsiromašnijih industrija u zemlji. Male su plaće u Varteksu, kao i u svim tekstilnim tvrtkama. Samo nije taj notorni minimalac koji se i diže, nego su uvijek i neki dodaci za prisustvo na poslu, za ostvarenje norme, prijevoz je dosta galantan kod nas i tako dalje, međutim naš cilj je, naravno kako plaće moraju ići gore, naš cilj je sada dizati profitabilnost koja je sada došla.

Za razliku od prije, sada je u Varteksu minimalan odljev radnika.

- Mi imamo dva poslovna modela. Ako postanemo vrlo brzo vrlo uspješni onda ćemo se moći udružiti s drugim kompanijama u tekstilu, jer smo našli poslovni model koji je dobitan, rekao je Bakić te pojasnio:

- Konkretno, mi radimo odijela za neke od najvećih svjetskih brendova. Ali taj svjetski brend ti pošalje materijal i plati ti rad. On kaže mi plaćamo rad toliko i toliko s obzirom na to da je kod vas plaća takva i takva i još na to ti plaćamo 10, 15, 20, 25 posto, svejedno koliko, ti se tu snađi. To je takozvani cost-plus poslovni model, znači ti ne stvaraš dodatnu vrijednost, nego ti netko plaća koliko je dovoljno da preživiš ili ne preživiš.

Izvoz u Kinu

- Mi želimo ponovno etablirati hrvatsku modu i s našim dizajnerima i s drugim manjim hrvatskim dizajnerima, jer je moda profitabilna. I također onda zbog velike potražnje vlastite mode, biti u modi fleksibilan, uzeti kapacitet za druge na tržištu, rekao je Bakić i dodao da tu imaju prednost.

- Jer mi, kao i neke druge hrvatske tvrtke, radimo najkompliciranije stvari, a to su odijela. Primjerice mi smo službeni izvođač u Kinu, zašto, jer odijelo - dobro odijelo, ima u sebi  130 komada nečega i ta kvaliteta je još uvijek, vjerovali ili ne, teška za proizvesti u Kini, Indoneziji i tako dalje. Mi za jedan veliki svjetski brend izvozimo direktno u Kinu, Kinezi uvoze hrvatsku odjeću.

- Sada imamo taj trend zbog ekologije. Danas su ljudi sve više osviješteni u smislu da ne žele plastične odnosno sintetička odijela ili kapute i ne žele nešto što je došlo iz dalekih krajeva i što je vrlo niske kvalitete pa se baca nakon 2 do 3 puta nošenja. Industrija mode je drugi najveći zagađivač na svijetu, nakon naftne industrije, kazao je Bakić.

Ovo je samo dio razgovora, a o čemu je još govorio gospodin Bakić možete poslušati u videu.