Kako se izbrendirala Južna Koreja

I od marketinških stručnjaka i od hrvatskih političara neprestano slušamo kako je važno brendirati zemlju u globaliziranom svijetu. Biti prepoznatljiv, po nečemu drugačiji.

Kolega Dragan Nikolić iz Seula donosi priču o tome kako je to uspjelo Južnoj Koreji, relativno maloj zemlji velikog kulturnog bogatstva. Korejci su sebe izbrendirali koristeći sport, gastronomiju i glazbu, pod zajedničkim nazivnikom novog korejskog kulturnog vala, očito dopirući do svih dobnih skupina.

Jednom godišnje središte Seula miriše na fermentirani kupus, glavnu namirnicu u jelu koje je proslavilo korejsku kuhinju, iako se može pripremati i s rotkvicom ili krastavcima. Ovo je zapravo Svjetsko prvenstvo u pripremi nadaleko poznatog kimchija, poslije će se podijeliti siromašnima. Pet je osnovnih začina u njemu – crvena paprika u prahu, češnjak, mladi luk, đumbir i riblji umak. Zasoljeni kimchi nakon dvadesetodnevnog sazrijevanja na određenoj temperaturi doista postaje jedno od najzdravijih jela na svijetu.

- Kimchi je dobar za probavu zbog bakterija mliječne kiseline koje imaju probiotička svojstva. Djeluje antikancerogeno, kao antioksidans, sprječava starenje kože. Zbog toga Korejke imaju manje bora od drugih žena. Uz to, kimchi jača imunitet, štiti vas od bolesti. Ne slučajno, tijekom širenja epidemije SARS-a Kina je bila teško pogođena, a Južna Koreja ostala neokrznuta, objašnjava kimchi masterchef Lee Ha-yeon.

● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
● ● ● ● ● 

U srijedu
12. veljače na HRT - HTV 1 u 20:05 pogledajte dokumentaarni film Dragana Nikolića Korejski kod.

Doznajte kako je tijekom samo jedne generacije nekad siromašna i ratom opustošena zemlja izrasla u četvrtu najjaču azijsku ekonomiju.


[PREMIJERA] Korejski kod - dokumentarni film Dragana Nikolića
● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
● ● ● ● ●

Svaki korejski učenik odrastao je na kimchiju. I taekwondo, kojega treniraju nakon škole, globalno brendira Južnu Koreju. Još od 60-ih godina prošloga stoljeća, nakon što je pod tim nazivom integrirano više vrsta borilačkih vještina. Otad se taekwondo razvijao dvostruko, i kao olimpijski sport. Trenutačno je jedan od onih koji se najbrže razvijaju.

- U taekwondou govorimo o filozofiji, samodisciplini, poštovanju starijih i lojalnosti vlastitoj naciji. Vjerujem da upravo zbog toga popriličan broj zemalja uvodi taekwondo kao obvezatan predmet u osnovne škole. Znate li koliko je taekwondoaša u cijelome svijetu? Gotovo 100 milijuna, rekao je predsjednik Svjetske taekwondo federacije Choue Chung-won. 

U cijelome svijetu mladi danas luduju za zvijezdama K-popa. Onima koji haraju Billboardovim ljestvicama, ali i ruše rekorde pregleda na YouTubeu. Adolescenti diljem globusa, pa i u Hrvatskoj, zbog korejskog popa, ali i njegovih plesnih pokreta i modnog stila, uče – korejski. Globalni uspon još jednog korejskog brenda počeo je kasnih 90-ih. Najprije probojem na istočnoazijska tržišta, osobito Kinu. A onda je plimni val, zahvaljujući društvenim mrežama, preplavio Europu i Ameriku. Danas idoli K-popa osvajaju naslovnice Timea.

- Kad pogledate statistike, može se govoriti o globalnom širenju korejskog kulturnog vala. Najprofitabilniji izvozni proizvod pritom je industrija igara, a ne glazba, zahvaljujući kojoj mnogi diljem svijeta sada znaju za Južnu Koreju, a prije nisu. Brendiranje korejske kulture zbog popularnosti K-popa? Ne vjerujem da je to bila izvorna ideja, ali vidimo da se doista događa, rekao je antropolog Lee Gyu-tag sa Sveučilišta George Mason u Incheonu.

U povijesnim zapisima stoji da je prvi kimchi napravljen prije 3000 godina, ponosno će reći jedna od samo pet južnokorejskih masterchefova za kimchi, koje imenuje država. Recept se stoljećima prenosio s generacije na generaciju. Danas zrcali kulturno nasljeđe društva koje mnogi smatraju jednim od najvećih dobitnika globalizacije. A u njoj je za male zemlje brendiranje – sve.