Križanec: Prizemljeni ruski helikopteri, na pet njih uočen je kvar

Sinoć su prizemljeni svi helikopteri Hrvatskog ratnog zrakoplovstva koji su prije remontirani u Rusiji. Četiri od pet helikoptera koje je trebalo popraviti, popravljeno je. Danas će se popraviti i peti helikopter na kojem je uočen kvar. Uz ovih pet, još je pet helikoptera ovoga tipa na redovitom održavanju.

Zapovijed o prizemljenju izdao je Mihael Križanec, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Radi se o određenoj tehnološkoj grešci koja se potkrala tijekom remonta helikoptera MI-171Sh. 

- Odlučili smo da prekinemo uporabu helikoptera, poduzeli mjere da se ne prekine pripravnost helikoptera za hitno medicinsko prevoženje na Krku. Upućen je helikopter iz Divulja na Krk. U roku tri sata ponovno je bila spremna pripravnost na Krku. Tijekom ta tri sata nije bilo zahtjeva za prevoženje. Istaknuo bih još da su jučer prije 15 sati provedena dva medicinska leta na Krku, dva su života spašena.





Poslijepodne i navečer sjeli su s djelatnicima Zrakoplovno-tehničkog centra, povezali se i s ruskim izvođačem koji je bio odgovoran za taj dio posla. Uslijedile su intenzivne konzultacije, kako i što dalje.

- Došli smo do određenih zaključaka, predložili mjere te postupili po njima tijekom dana. Djelatnici ZTC-a i zrakoplovni tehničari na Lučkom, uspješno su otklonili tehnološku grešku na četiri helikoptera. Sutra će se otkloniti grešku na petom helikopteru na Krku, dodaje Križanec.

Potom je zapovjednik HRZ-a pojasnio o kakvim se kvarovima radi.

- Radi se o krivom postavljanju jednog dijela uljnog sustava motora, za koji tijekom eksploatacije nismo imali nikakve indikacije. Svi parametri rada lijevog motora su bili u zelenom. Nismo imali povišene temperature, čudna očitanja tlakova, ta se greška nije mogla uočiti tijekom eksploatacije. U niti jednom trenutku nije bila dovedena sigurnost posade helikoptera, putnika i bolesnika. Samo je greška primijećena, reagirali smo na vrijeme, ističe.  



Uz ovih pet, još je pet helikoptera ovoga tipa na redovitom održavanju, potvrdio je Križanec.

Izvješće o događajima dobio je načelnik Glavnog stožera Mirko Šundov, ministar obrane te prema izvješćima Križanca i predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović.

Gotovo 200 reklamacija

Križancu je postavljeno pitanje znači li ova situacija da je remont napravljen nekvalitetno.

- Na četiri helikoptera koji su bili prizemljeni, oni više nisu prizemljeni. Što se tiče kvalitete remonta, do sada smo odradili 1100 sati naleta. Odradili smo hrpu zadaća, bili su na Kosovu... Da smo imali neku indikaciju da je ovo sigurnosni problem koji bi zapriječio daljnju uporabu, reagirali bi i prije. Činjenica je i da u našem procesu pregleda helikoptera, nismo još došli do 300 satnog pregleda gdje bi mi to vjerojatno i sami otkrili. Mi smo sada na 200 sati eksploatacije prvih helikoptera koji su izašli s remonta. 

Demantira da postoji više od 270 reklamacija nakon remonta helikoptera.

- Bilo je ispod 200 reklamacija, od kojih je otklonjeno 2/3, a 1/3 je u procesu realizacije. Reklamacije se odnose na četiri vrste nedostataka sukladno ugovoru. Količina, kvaliteta, ispravnost te nomenklatura. 

Križanec dodaje da očekuju još reklamacija.

- Svi radimo svoj posao, nastojimo zaštititi interese MORH-a kako bi se sve otklonilo u jamstvenom roku. Svi radovi naplatit će se Rusima. Ne želimo trošiti novce poreznih obveznika jer smo platili 206 milijuna kuna kroz remont.

Istraga oko pada Kiowe

Postavljeno je i pitanje vezano uz pad Kiowa helikoptera i pogibiju dvojice pilota. Govori se da istraga ide u smjeru ljudske pogreške, a ne tehničke pogreške, no Križanec to ne želi u ovom trenutku komentirati.

- Ne bih htio prejudicirati, ovo su neprovjerene informacije. Nemam uvid u sve alate koje koristi glavni zrakoplovni istražitelj. HRZ nije dio istražnog postupka, niti smijemo biti.

Što se tiče ponovne aktivacije Kiowa, Križanec kaže da se ne radi o mjesecima već o tjednima.