Što čovjek mora napraviti da dobije signal u automobilu?

Tomo Perić kupio je sim karticu za mobitel ugrađen u automobil. No mjesecima nije imao signala. Žalio se operateru, no oni su mu odgovorili da je riječ o usluzi u pokretnoj elektroničkoj mreži te njezino korištenje nije vezano uz fiksnu lokaciju.

Zbog toga nema pravo na smanjivanje računa ili privremeni raskid ugovora. Iz Hakoma su poručili da nedostupnost mreže nije tehnički problem.

Tomo Perić sklopio je pretplatnički ugovor s mobilnim operatorom Tele2 sa željom da sim karticu upotrebljava u svojem automobilu koji ima ugrađen telefon.

- Prešao sam u auto, gurnuo sam karticu nije funkcioniralo. Vratio sam se nazad unutra i rekao to vam ne radi. Trebate pričekat dva sata, sat, da oni aktiviraju u roku 24 sata. To sam sačekao, ponovno gurnuo karticu, nije radilo, kazao je Tomo Perić.

Nekoliko je puta zamijenio kartice, a kada to nije išlo - slao je žalbe koje su operator i HAKOM odbacili.

- Iako sam im poslao snimku operatora T-coma gdje se u roku 45 sekundi pojavi "ful" signal, poslao sam im video snimku u kojoj njihva kartica uopće ne lovi nikakav signal, rekao je Tomo.

Mjesecima nije imao signala, ali računi su dolazili i on ih je morao plaćati. Jer, kako je u obrazložnju odluke napisao HAKOM, nedostupnost mreže nije tehnički problem. Logično, karticu kupuješ kako ne bi imao pristup mreži.

- Sukladno članku 11.1. Općih uvjeta, između ostalog je propisano da je korisnik dužan plaćati mjesečnu naknadu čak i ako Tele2 usluge ne budu dostupne u određenim područjima ili u određeno doba, kao i ako nije koristio ili pokušao koristiti Tele2 usulge unutar određenog razdoblja, stoji u obrazloženju odluke iz HAKOM-a.

U Tele2 također ističu da su samo postupali u skladu s potpisanim ugovorom.

- Radi se o usluzi koja se pruža u pokretnoj elektroničkoj komunikacijskoj mreži te njeno korištenje nije vezano uz fiksnu lokaciju stoga ne ostvarujete pravo na smanjenje računa niti na prijevremeni raskid pretplatničkog odnosa bez naplate naknade, stoji u odgovoru korisniku iz TELE2.

Ovakvo obrazloženje stručnjak za telekomunikacije smatra nelogičnim. Plaćena usluga trebala bi biti i realizirana, kaže.

- Zakon bi i sam regulator trebao regulirati da ukoliko se korisnik požali da nema signala na lokaciji na kojoj je uzeo uslugu da mora biti automatizmom poništena, Kruno Ćosić stručnjak za telekomunikacije.

Gospodin Perić je u međuvremenu promijenio automobil, stoga je sada nemoguće provjeriti moguće uzroke kvara. No zato ima snimke na kojima se vidi kako Tcom-ova kartica radi, a ona od Tele2 ne radi.

- Postoji mogućnost da je krivnja, pod navodnicima krivnja podijeljena između samog mobilnog operatora i uređaja u koji se sim kartica stavlja. Naime, postoji mogućnost da je sim kartica previše nova, a ovdje se očigledno radi o izuzetno starom mobilnom telefonu koji je ugrađen u automobil i tu postoji mogućnost različite voltaže sim kartice koja nije kompatibilna sa čitačem simova u samom telefonu, da se oni ne raspoznaju. To je jedna od opcija, isto tako može biti problem u mobitelu tj softveru koji ne prihvača novije stvari, a na primjer druga dva imaju, kako su i duže na tržištu, možda imaju starije sim kartice koje su funkcionalnije, kazao je Ćosić.

Od travnja 2018. svi novi modeli automobila u Europskoj uniji moraju imati ugrađenu sim karticu, najčešće u elektroničkom obliku. Svrha te kartice jest pozivanje eventualno unesrećenog vozača s centrom 112, i to preko bilo koje dostupne mreže. Sigurnost je dakle ključna riječ koja stoji iza gotovo svih noviteta u automobilima. 5G mreža, digitalizacija, povezivanje strojeva neće zaobići ni autoindustriju, napominje Ćosić.

- Zamislite da se vozite i dođe do proklizavanja kotača, automobil to registrira, on to izregulira i održava sigurnost vozila, ali ta informacija u skoroj budućnosti neće ostati pohranjena na samom vozilu, znači vozilo je izreagiralo i dalje vozite. Ona se tog trenutka šalje na različite prijamnike na cestama, semaforima i putem tih prijamnika će određene službe biti signalizirane i znati da se nešto dogodilo, dodao je.

Možda će s nekim novim automobilom gospodin Perić imati više sreće. Osjeća se, kaže, poniženim, i račune više ne želi plaćati.

- Ja sam dignuo ruke od tog plaćanja. Ja plaćam, nekoga častim, a meni se usluga nije pružila, naglašava Perić.

- Ja ću se žaliti, šta god bude ići ću do kraja jer imam tu mogućnost, dodaje.

Tko ima mogućnost - može tjerati pravdu, a onomu tko ne može - ne preostaje drugo nego plaćati i ispunjavati uvjete iz ugovora.