Skeneri i strah

Svašta se izdogađalo s krajem prošle i početkom ove godine! Kao prvo, iznenadila nas je zima, i to 100 posto. Mnoštvo stanovnika sjeverne hemisfere dijeli zajedničko saznanje da padaline nisu uvijek radost, ma koliko se oko njih trudili za blagdane. Bijeli Božić, snježna Nova, jurnjava po skijaškim stazama...

Zatrpani u snijegu na nekom od autoputova, ponavljali su po tko zna koji put stečeno iskustvo kako nije najuputnije krenuti na put kada vam tamo neki meteorolozi sugeriraju ostanak kod kuće. Slobodarski duh, nitko vama neće zapovijedati, ima svoju cijenu, ali najgore je kada je testirate u izdržljivosti na snijegu. Slaba je utjeha da se nisu pomicali ni putnici na aerodromima ili vlakovima. Ovima prvima bilo je barem toplo, što je osjetna razlika. Naravno, iznimka su putnici Eurostara, supervlakova ispod kanala La Manche! Njima je bilo toplo, ali jednako neizvjesno hoće li i kada krenuti s mrtve točke. Satima zaustavljeni vlakovi unezvijerili su putnike. Što se događa? Je li problem "običan" prekid dotoka energije, kvar na samom vlaku ili nešto treće.

Živimo u vremenu kada nas zabrinjava upravo to treće... Je li negdje neki bolestan um odlučio da se osvećuje nepoznatim ljudima? Strah od terorizma od 25. prosinca prošle godine opet je postao prisutan u svakodnevnom životu. Pitanje dana jest: jesmo li sigurni? Ako nismo, kako učiniti da to budemo ili da nam se barem tako čini. Naime, 100-postotnu sigurnost teško da bi itko mogao zajamčiti.

Sustavi se teško bore protiv pojedinaca, a ti su najopasniji. Osnovna ideja terorista, udruga, organizacija, pokreta je da jedan prođe! Njega se mora zaustaviti, spriječiti u provođenju nauma. Do sada na djelu je bila opasna igra akcije i reakcije, svaki put na novoj razini.

Avion pun putnika koji je na Božić letio u Detroit prošao je sve standardne kontrole, punici također i... U zraku se dogodila prava drama, putnici su svladali terorista u tijeku akcije! Sve ostalo je dobro znano osim tko je sve odgovoran za takav katastrofalan propust. Tajne službe, razni kontrolori mogućeg i nemogućeg, idućih dana pokazalo se koliko su nedopustivo aljkavo obavljali svoj posao. Za sve to vrijeme, prije incidenta, mi smo vjerovali kako sve funkcionira, nema straha, putovali smo bez zazora.

Bez pogovora, ma koliko teško nekima bilo, naizuvali smo se cipela, skidali, prihvatili prozirne vrećice, jednako kao i zabranu unošenja vode, a kamoli neke druge tekućine u avion. Dali smo sve od sebe da sigurnost funkcionira da bi nas sada činjenice uvjerile kako smo sve to vrijeme bili u golemoj zabludi. Bili smo sigurno nesigurni!

I? Američki predsjednik, riječ je bila o američkom avionu, američkim tajnim službama, preuzeo je odgovornost za propušteno, ali naredio i nove mjere za sprječavanje terorističkih napada. Kad sustav ne uspije, to je moja odgovornost!, riječi su Baracka Obame koji zahtijeva od svojih službi "pravodobne i točne" obavještajne informacije, ali i uvođenje novih naprava za pojačani nadzor.

Skeneri su na pomolu za sve ili barem za većinu, ne samo američkih već i svjetskih aerodroma. Amerika najavljuje milijardu dolara za poboljšanje sustava jer dnevno treba osigurati na tisuće letova. U Europi se za sada vode rasprave je li to nužno i kako zaštititi privatnost građana. Koordinator Europske unije za borbu protiv terorizma Gilles de Kerchove usprotivio se općoj primjeni skenera za cijelo tijelo u europskim zračnim lukama. Mogli bi se izabrati neki letovi i skenirati njihovi putnici, misli koordinator. Čeka se kao i do sada "zajedničko mišljenje".

U međuvremenu, Nizozemska i Velika Britanija i bez toga odlučile su se za skenere, Nijemci i Španjolci suzdržani su, a Francuzi i Talijani mogli bi uskoro uvesti skenere na neke aerodrome. Vlade se dogovaraju, službe zaklinju kako ubuduće ni mrav neće proći da se to ne zna.

A putnici? Bit će sigurni s certifikatom. To bi im trebalo biti dovoljno za let od nekih 13, 14 ili više sati, a možda i samo sat. Hoće li mirno letjeti, a ne u strahu zagledati svakog suputnika? Proći će do toga dosta vremena. Oni koji sada lete, uvjeravaju ih, sigurni su, ali samo oni znaju koliko će im takav let biti ugodan.