Preventiva je najvažnija mjera u civilnoj zaštiti stanovništva

Svaki prve subote u mjesecu testiraju se sirene njihov zavijajući zvuk ne bih nas trebao preplašiti ali uvijek moramo biti svjesni da opasnost ne miruje, moramo biti na oprezu. U Ministarstva unutarnjih poslova potpisan ugovor o dodjeli financijskih sredstava u projektu „Sustav za rano upozoravanje i upravljanje krizama".

U Dobro jutro, Hrvatska o sirenama, ali i aktivnosti Civilne zaštite govorio je Damir Trut, ravnatelj Civilne zaštite i pomoćnik ministra unutarnjih poslova. 

- To je sustav za rano uzbunjivanje i upozoravanje građana. Sustav koji je osmišljen i koji se financira iz EU projekata 63 milijuna €, a cijena je 53 milijuna koje smo dobili iz fondova. To je jedan od sedam projekata iz EU fondova u vrijednosti od 67 milijuna € koje smo dobili i kojima poboljšavamo i unapređujemo sustav civilne zaštite u Republici Hrvatskoj. Unazad dvije godine Ravnateljstvo civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova isto tako je napravilo 3 projekta razminiranja od 100 milijuna € i još nekoliko manjih projekata. Sveukupno je oko 200 milijuna €, tim novcem koji smo dobili kroz projekte uspjeli smo sustav Civilne zaštite podignuti na jednu višu razinu, tako smo opremili 94 vatrogasna vozila, poboljšali objedinjavanje sustava veza upozorenja jer to nisu samo nisu samo sirene, rekao je Trut.

Sirena je samo poruka da se nešto opasno događa na tom području.

Sirena služi za uzbunjivanje stanovništva da im daju poruku da se tamo nešto događa, poslije sirene uvijek postoji poruka koja ide ili preko medija, televizije, radija, koja govori što je to, koja je ugroza, kakva je opasnost i što stanovništvo mora činiti, na koji način se mora ponašati, zaštititi. U sustavu je službe 112 koja i pušta obavijest o opasnosti.

Jedan od problema je što sirene pokrivaju samo 10% područja, većinom su to veća naselja i veliki opasni objekti poput brane, akumulacijskih jezera. Stoga je Civilna zaštita pokrenuli projekt koji se koristi sustavom mobilnih mreža, putem mobitela SMS-om može poslati poruku svom stanovništvu koji imaju mobitele.

SMS poruke sadržavaju smjernice kako postupati, ako je veća ugroza daju se upute za brzo evakuiranje stanovništva. Može se poslati i samo onima koji se nalaze na određenom području. SMS poruku šalje služba 112, mora imati potpis, mora biti jednostavna, direktna, točna, bez nedoumica, ne smije biti dvojaka. U potpunosti su zaštićeni osobni podaci građana, služba dobiva samo određene podatke.

Iako se za obavješćivanje i uzbunjivanje koriste i nove tehnologije, sirene ne odlaze u povijest., ostaju uz kemijsku industriju, velike sustave.

Civilna zaštita je puno šire uključena nego što je bila sada s koronavirusom?

- Malo smo popularniji nego samo što se tiče koronavirusa, da je ovaj sustav bio i u funkciju u ono vrijeme koronavirusa, daleko bi nam više pomoglo. Sve preporuke koje smo slali putem medija, zahvaljujemo medijima, mogle su se na takav način slati i kratke poruke kako se treba ponašati u datom trenutku, sigurno bi stanovništvu bilo lakše, pojasnio je Trut.

-Civilna zaštita se bavi svim segmentima civilne zaštite Republike Hrvatske, svim tehničko tehnološkim ugrozama, procjenom rizika Republike Hrvatske. Postoji 18 velikih rizika kojima se mi bavimo tako da pokušavamo smanjiti njihovu ugrozu i, ako se dogodi, imamo operativu koja onda može adekvatno reagirati, pomoći svima onima koji se nalaze u takvim trenucima i na takvim mjestima, dodao je.