Koji brod prosječni Hrvat sebi može priuštiti

"Po miri čovika" ovogodišnje je geslo sajma male brodogradnje, prvog u Europi koji je zaplovio nakon pandemije koronavirusa. Održan je u Marini Kaštela gdje se okupilo 67 izlagača, uglavnom hrvatskih.

- Dišpet je bio dobar dio motiva koji nas je tjerao da pokažemo kako smo jači od stvari koje su nepredvidivo došle u naš život i pokušale nas destabilizirati. Nismo komercijalni sajam. Ulaz je besplatan. Mi smo važni za dvije hrvatske gospodarske grane - turizam i brodogadnju. Ne održati ovaj sajam bilo bi pomalo nedomoljubno, kaže predsjednik Udruge Hrvatskih malih brodograditelja Damir Skelin.

Plovila ima za svačiji džep. Od gumenjaka do jahti. A jedan model jedrilice doslovno možete ponijeti u putnoj torbi na drugi kraj svijeta, pokazuje Mia Marijan. Za one malo bogatije tu je model domaćeg proizvođača luksuznih plovila iz Ivanić Grada. Početna cijena kreće se od 650 tisuća eura. Proizvođač Stipe Nevistić kaže - interesa ima. Jedan je takav brod u Baškoj Vodi i iznajmljuje se.

Snovi su jedno, realnost nešto sasvim drugo. Prosječni, malo bolje stojeći Hrvat trenutno si možda može priuštiti tek gumenjak. Proizvođač Igor Meštrović izložio je dva gumenjaka. Manji košta 150 tisuća kuna, a veći 270 tisuća. Kaže, dosta se kupuje.

Od hrvatske male brodogradnje, kažu proizvođači - može se preživjeti, ali moglo bi i bolje. Stoga je, kažu, potrebno više sluha države za brodogradnju, koja bi uz turizam mogla postati zaštitni hrvatski brend u svijetu. Proizvođača imamo, stoga je potrebna puno bolja promidžba domaćeg, jer zabrinjavajući je podatak da je među čarter plovilima u našoj zemlji, tek njih oko 5 posto hrvatske proizvodnje, kažu.

- Treba se predstavljati na velikim međunarodnim nautičkim sajmovima, a to košta. Stoga bi se trebale uključiti turističke zajednice i gospodarska komora da se hrvatski brodograditelji zajednički predstavljaju na inozemnim sajmovima i tržištima, smatra Stipe Nevistić.

Sunce i more imamo. Poduzetne i vrijedne ruke domaćih brodograditelja, također. Nadamo se da će uskoro i oni dobiti zasluženo, bolje plasiranje i promidžbu svojih plovila i nautičke opreme na svjetskom tržištu, jer stara je latinska "Živjeti se ne mora, ali ploviti se mora". Naročito u vremenu najveće svjetske krize u novijem razdoblju.