Izbori: Financijski izvještaji najvećih tek u četvrtak

Podaci o financiranju promidžbe većine od 54 sudionika srpanjskih izbora već su sad objavljeni, ali ne i oni o promidžbi najvećih stranaka i koalicije, jer bi njihova završna financijska izvješća javnosti trebala biti dostupna u četvrtak, 6. kolovoza.

Riječ je o izvješćima Domovinskog pokreta, HDZ-a, platforme Možemo!, Restart koalicije i Mosta NL.

Uvjet za to je da, kao i sve ostale stranke, koalicije i kandidati koji su izašli na izbore, do utorka u ponoć Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) dostave završna financijska izvješća tako da ih unesu u Informacijski sustav za nadzor financiranja, a DIP će ih onda objaviti prvog radnog dana od dana unosa.

To znači da će sva izvješća koja se dostave tijekom utorka do ponoći biti objavljena tek u četvrtak, jer je u srijedu državni praznik i neradni dan, Dan pobjede i domovinske zahvalnosti.

Novčane kazne za one koji ne dostave izvješće

Ipak, u srijedu će se znati je li netko od sudionika zaboravio ispuniti obvezu, što podrazumijeva administrativne i prekršajne, odnosno novčane kazne. Za stranku koja u propisanom roku i na propisani način ne dostavi izvješće, određena je kazna od 10.000 do 100.000 kuna.

Od stranaka koje su ušle u Sabor, prvi je završno izvješće objavio SDSS, a od koalicija ona stranaka IP, Fokus i Pametno. Ta je koalicija na promidžbu potrošila 960.000 kuna, dok su joj primitci iznosili 951.000 kn. Manjak od oko 10.000 kuna moći će pokriti naknadom koju bi trebala dobiti za troje zastupnika, a iznosi ukupno 405.000 kuna.
Promotrimo li strukturu troškova oglašavanja, ta je koalicija najviše (280.000 kuna) uložila u oglašavanje na portalima, najviše na Indexu (40.000) te na T-portalu, Telegramu i portalu Jutarnjeg lista (po 30.000 kuna). Oko 250.000 kuna potrošila je na oglašavanje na različitim reklamnim panoima i osvijetljenim reklamama, 81.000 kuna na radiju, 74.000 kn na društvenim mrežama, samo 10.000 kuna na televizijsko oglašavanje.

Tvrtka Tehnix donirala i koaliciju i Reformiste

Među primitcima, donacije iznose 132.000 kuna, jedna od većih je tvrtke Tehnix iz Donjeg Kraljevca koja je koaliciji donirala 10.000 kuna.

Ista tvrtka, ali upola manjim iznosom, donirala je Reformiste Radimira Čačića koji su promidžbu završili s manjkom od oko 38.000 kuna, kolika je razlika između njihovih izbornih primitaka (332 tisuće) i troškova (371 tisuću).

S obzirom na to da stranka ima jedan zastupnički mandat, pripada joj 135.000 kuna s koliko država nadoknađuje troškove za svaki osvojeni mandat.

Reformisti su od donatora za promidžbu dobili 155.000 kuna, najviše od varaždinske Vodogradnje (50 tisuća) te Natalije Martinčević (10 tisuća) koja ih zastupa u Saboru.

Svoje poruke biračima Reformisti su uglavnom upućivali plakatima što ih je stajalo 78.000 kuna te na portalima (43 tisuće) i radiju (36 tisuća).

Poznato je i kako su svoje promidžbe financirale stranke koje su imale zastupnike u prošlom, ali ne i novom sazivu Sabora.

Bandićeva stranka u "minusu", donirao joj i Grad Zagreb

Stranka rada i solidarnosti Milana Bandića promidžbu je zaključila s manjkom od 892.000 kuna. Za promidžbu je primila 815.000 kuna, a potrošila 1,7 milijuna kuna.

Najviše se oglašavala na radiju za što je potrošila 470.000 kuna, većinom na Anteni Zagreb, Narodnom, Enter i Radio Dalmaciji. Oglašavanje plakatima stajalo ju je 230.000 kuna, na društvenim mrežama 251.000 kn. Malo se oglašavala na portalima, u novinama, na televiziji.

Stranka je od donatora za promidžbu dobila 64.000 kuna, pri čemu joj je Grad Zagreb u sedam uplata donirao 36.800 kuna.

Jedinice lokalne i područne samouprave to prema zakonu ne bi smjele činiti, no je li u konkretnom slučaju nešto sporno, znat će se tek kad DIP provede nadzor financiranja.

U Saboru više nema ni zastupnika Demokrata, stranke bivšeg SDP-ovca Miranda Mrsića koji je na izbore išao s još nekoliko stranaka.

Promidžbu, na koju je potrošio 346.000 kuna, zaključio je s viškom od 60 kuna. Na plakate, koji su izazvali dosta pozornosti, potrošio je 96.000 kuna, na oglašavanje na radiju 74.000, u tiskanim novinama 30.000 kn itd.

Demokrati su od donatora dobili 123.000 kuna, a pola iznosa, po 30.000 kuna, uplatili su sam Mrsić i njegova supruga Dijana Šucbah Mrsić.

Hrvatska građanska stranka Željka Keruma nekoć je imala svoje zastupnike u Saboru. Na srpanjskim izborima nitko od njih nije izabran , a ostao joj je i manjak od 75.000 kuna. Stranka je na promidžbu potrošila 464.000 kuna, u oglašavanju je preferirala portale (najviše Dalmatinski i portal Slobodne Dalmacije) što ju je stajalo 97.000 kuna te radio (64 tisuće kuna).

Sudeći prema izvješću, Kerum i se nije oglašavao na televiziji, na društvenim mrežama, u novinama.

Radin i Bilek mogu biti vrlo zadovoljni

Nakon Roberta Jankovicsa, zastupnika mađarske manjine koji je prvi od svih izbornih sudionika objavio završni financijski izvještaj, isto su već učinili i Furio Radin i Vladimir Bilek.

Radin izborima može biti više nego zadovoljan, deveti je put izabran u Sabor, a promidžbu je zaključio s viškom od 58.000 kuna, tolika je naime razlika između njegovih primitaka (270 tisuća kuna) i troškova (212 tisuća). Doda li se tomu i naknada od 135.000 kuna, razloga za zadovoljstvo itekako ima.

Najviše je (135 tisuća kuna) potrošio na oglašavanje plakatima, manje na televizijsko (10 tisuća kuna), još manje radijsko (tri tisuće kuna), na portalima i društvenim mrežama nije oglašavao.

Razloga za zadovoljstvo ima i Bilek, ponovno je izabran za zastupnika češke i slovačke manjine, promidžbu je zaključio s 81 kunom viška, a tu je i naknada za izborne troškove od 135 tisuća kuna.

Bilek se uglavnom oglašavao u novinama (24 tisuće kuna) i na radiju (12 tisuća), izbjegavao je televiziju, portale, društvene mreže.