Daruvarske oznake - zakoni za neke ne vrijede

Neuobičajeno velik broj vozila s daruvarskim registarskim pločicama već je godinama prisutan na hrvatskim cestama. Te su pločice zbog povoljnijeg osiguranja postale privlačne mnogima koji inače s Daruvarom nisu povezani, no ipak ih je pomalo neobično vidjeti na službenim automobilima gradske tvrtke drugog grada. Konkretno - na automobilima Zagrebačkog električnog tramvaja.

ZET, čiji tramvaji i autobusi prevoze građane Zagreba, u svom voznom parku ima i automobile koji, kako je primijećeno, umjesto očekivanog ZG na pločicama imaju DA.

- Vozila kojima se koristi ZET nabavljena su putem otvorenih postupaka javne nabave, sukladno Zakonu o javnoj nabavi, a sva osobna vozila koja su u najmu imaju daruvarske registarske oznake. Kao kriteriji odabira uzimaju se financijski uvjeti te uvjeti važni za korisnika, odnosno uz cijenu najma u obzir se uzimaju parametri poput putnog osiguranja, kasko-osiguranje, osiguranja vezanog za rizik od krađe, troškovi održavanja, servisa, zimske opreme i korištenje zamjenskog vozila zbog kvarova, odgovorili su iz ZET-a na naš upit.

Snimljeni automobili nose obilježja "Last minute rent a cara", čije je licencije za Republiku Hrvatsku vlasnik tvrtka Viator sa sjedištem u Splitu. Na naše upite, među ostalim, radi li se o njihovim automobilima koje ZET unajmljuje i ako da, koliko njihovih automobila ZET upotrebljava - iz te su tvrtke odgovorili da je riječ o povjerljivim poslovnim informacijama koje ne mogu iznositi.

Fenomen daruvarskih oznaka u posljednjih je desetak godina postao svojevrsno opće mjesto hrvatskog društva. Kao razlog njihove popularnosti navodi se podjela Hrvatske na više zona rizika, koja utječe na cijenu osiguranja vozila, a kojima se, kako se čini, unatoč liberalizaciji tržišta, i dalje vode neki osiguravatelji.

U Hrvatskom uredu za osiguranje kažu nam da još od 1. siječnja 2008. društva za osiguranje donose vlastite cjenike premija, a eventualno korištenje prebivališta i mjesta registracije može, ali ne mora biti parametar za određivanje visine premije, odnosno sastavni dio cjenika premija svakog pojedinačnog društva za osiguranje.

- Prema našim saznanjima, brojni osiguratelji nemaju razvrstavanje u zone rizika kakve su postojale u vrijeme zajedničkog cjenika premije osiguranja i uvjeta obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti.

Također, vrijedi napomenuti da je na tržištu osiguranja trajno u tijeku intenzivna tržišna utakmica koja je posljednjih nekoliko godina dovela do drastičnog pada cijena obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti. 

Budući da su društva za osiguranje samostalna u donošenju cjenika premija, o njima ovisi da na temelju struke osiguranja i sukladno odredbama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu donesu odluke o kreiranju određenih zona rizika koje mogu iskoristiti ili ne, kažu u HUO-u.

Sam Daruvar, kako stoji na službenim gradskim stranicama, ima 8.567 stanovnika, a prema podacima koje smo dobili od Centra za vozila Hrvatske, u 2019. godini registrirano je 28.106 vozila kategorije M1 (motorna vozila za prijevoz putnika koja osim sjedala vozača imaju još najviše osam sjedala) s daruvarskim pločicama.

U istom razdoblju registrirano je 473.176 vozila te kategorije sa zagrebačkim pločicama. U prvih osam mjeseci ove godine registrirano je pak 16.401 vozilo kategorije M1 s daruvarskim te 322.555 vozila sa zagrebačkim pločicama.

Pritom je bitno napomenuti da, osim samog Daruvara, daruvarske pločice nose i automobili iz gradova Grubišno Polje, Lipik i Pakrac te još pet općina, a zagrebačke se oznake isto tako koriste i u gradovima Dugo Selo, Ivanić-Grad, Jastrebarsko, Samobor, Sveti Ivan Zelina, Velika Gorica, Vrbovec i Zaprešić te 26 općina.

Prometni stručnjak Željko Marušić fenomen daruvarskih oznaka naziva varanjem na porezu i ismijavanjem pravnog sustava Republike Hrvatske.

- To je eklatantno kršenje normi, poručuje Marušić, dodajući da zakoni za neke vrijede, a neke ne.

- Ovo je očito varanje. Oni koriste daruvarske oznake iako posao rade u Zagrebu, ugrožavaju sigurnost u Zagrebu, opterećuju zagrebački promet, onečišćuju zrak u Zagrebu, kaže Marušić, koji podržava jednu zonu rizika za cijelu Hrvatsku.

- Osupnut sam što je to toliko daleko otišlo. Ovo treba hitno procesuirati, poručuje.