Vodik i električna energija, goriva budućnosti

Automobili i strojevi kakve poznajemo su prošlost, električna energija i vodik su goriva budućnosti.

Prošli tjedan održana je prva konferencija Hrvatske udruge za razvoj I primjenu vodikovih gorivih ćelija. Pokrovitelji su bili Ministarstvo gospodarstva, Hrvatska gospodarska komora, a glavna zvijezda konferencije bilo je prvo hrvatsko vozilo na vodik koje je proizvela firma „Dok-Ing“.

Odakle ova najsuvremenija tehnologija u Hrvatskoj i to u relativno maloj firmi u emisiji Studiju 4 govorio je Mario Grgurinović. izvršni direktor.

Prvo hrvatsko vozilo na vodik

U Hrvatskoj su poznati kao tvrtka koja se uglavnom bavi strojevima na daljinsko upravljanje za razminiranje. Malo ljudi zna da se bave i strojevima za rudarenje. Upravo je povezanost s Južnoafričkom Republikom, gdje imaju svoju tvrtku, dovela do toga da vodik uvedu kao nešto novo u tvrtki u Hrvatskoj. Tako je nastalo prvo hrvatsko vozilo na vodik koje je i dalje električno vozilo samo nema baterije, odnosno vodik mu služi kao efikasno goriva.

Vodik je efikasnije gorivo od nafte i plina

- Uspoređujući ga s naftom ili plina vodik je vrlo efikasno gorivo,energetski učinak mu je 4 puta veći nego što je to benzin, a 2,5 puta više nego što je plin. Postoje druge stvari oko vodika koje treba riješiti kako bi vodik bio u široj primjeni, a to je problem skladištenja, rekao je Grgurinović.

Još je rekao da vodik nije nešto novo, već dugo se zna za njegov potencijal, koristio se i u prošlosti. Najveći izazov korištenja vodika je kako ga skladištiti jer u spremnicima mora biti pod visokim tlakom.  U određenim smjesama vrlo je zapaljiv  i eksplozivan u doticaju sa zrakom.

- U automobilima na vodik, koji danas već postoji, tlak je do 700 bara, to je izuzetno visoki tlak i takav spremnik staviti u automobil velika je opasnost na cesti u slučaju prometnih nesreća, dodao je.

Skladištenje vodika nije do kraja osmišljen

- Vodik se može koristiti komprimirani, pod visokim tlakom i ukapljen. Ukapljeni znači vodik u tekućem stanju koji se treba hladiti na vrlo niskoj temperaturi, to je -253°C što je vrlo blizu apsolutno nuli i zato je potrebna velika količina energije, rekao je Grgurinović.

- Pod određenim uvjetima vodik se može spremiti u organsko ulje  i tada je neeksplozivan. Problem je zapremina, u 1 l takvog ulja može se spremiti  70 g vodika. Da bi automobil prešao 400 km u spremnik bi trebao imati zapreminu od 250 l uz uvjet da se energija ne rasipa, pojasnio je Grgurinović.

- Uzimajući u obzir da bi trebalo napraviti dehidrogenaciju, odnosno uzeti ponovo taj vodik iz ulja, trebalo bi oko 500 litara organskog ulja u takvom spremniku što je poprilično velika količina. Ovaj način da se vodik skladišti u ulju još nije do kraja primijenjen u komercijalnim automobilima. Način da se komprimira ili ohladi na određenu temperaturu, možda i kombinacija te dvije stvari, to je u primjeni, dodao je.

Upotreba vodika u rudarstvu

S tvrtkama iz Južnoafričke republike koje se bave rudarenjem, od 2012. uključeni su u niz razvojnih projekata. Vodik je vrlo prihvatljiv izvor energije u  rudarenju, rudnicima jer umjesto dizela žele upotrebljavati električne strojeve zbog problema ventilacije. Tako su počeli razvijati gorive ćelije koje su prvi put ugradili u stroj na daljinsko upravljanje za rudarenje, Grgurinović je pojasnio.

Vodik dobiven zbrinjavanjem neupotrebljivog otpada

Postoje i drugi poveznice „Dok-ing“ s vodikom, rekao je gospodin Grgurinović i  pojasnio da se vodik može dobiti zbrinjavanjem neuporabljivom otpada, kao nusproizvod, kao biomase. Složili su mini postrojenje za zbrinjavanje gdje se mogu zbrinuti biomasa, čak i crni mulj koji je problem grada Zagreba, a  kao nusproizvod izlazi vodik koji je dobro pogonsko gorivo.

Cijeli razgovor pogledajte u videu: