Zbogom knjigama?

Tko sve nije ovih dana dao preporuke za čitanje knjiga ljeti! Odabir je raznolik kao i oni koji su se osim izdavača potrudili ponuditi "lako" štivo za vruće dane. Ono što posebno privlači su cijene! Knjiga kao i svaka druga roba treba na tržištu pronaći svoje mjesto i u doba oskudice izvući nam ipak poneku kunu za, blago rečeno, zabavu. Naime, ima naslova koji i nisu za drugo osim da ih masnih ruku od krema ili spray-eva za sunce listate na plaži, a pogodni su i za zaštitu lica od sunca. Uostalom, kada ste vidjeli na stranicama novina koje pokušavaju nametnuti obaveznu ljetnu ležernost, dok vlada i sindikat utvrđuju krutu stvarnost, da neki predstavnik, marka jet seta čita knjigu? Njih bi više smetalo da im netko primjeti lanjske japanke na nogama!

Istodobno knjige vas love na svakom koraku, vire i s polica u špecerajima... Akcija! Čarobna riječ, trebalo ili ne, ali akcija je! U žaru kupovine tako i knjiga prođe. U toj trgovačko-potrošačkoj logici važno je da vlasnik, ako zna, nabavi kvalitetnije, to nije sinonim za dosadne, knjige. Pa onda kada već nabavljate povrće, voće, brašno dok ne poskupi i koješta drugog, uhvati se i poneka knjiga. Samo hrabro cijena je nekih primjeraka kao za dvoje dnevne novine ili dvije kave s mlijekom u nekom od kafića. Najčešće nas dočekuje:3 za 2 ili popustili smo 50%, 70%! Kako se toga "popustili smo" uz sve one SALDI nismo i ranije sjetili? Pomanjkanja čitanja, podsjećanja da postoje i neke druge riječi, osim onih 200 koje čine svakodnevnu komunikaciju ako se izuzmu psovke i mahanje rukama. Duboko sumnjam da je to iz dobrog poznavanja stranih jezika, više iz nepoznavanja vlastitog!

Što se poduzima da se ta naša jezična zakržljalost , ipak i bez sunca izlječi? Koliko u tome može pomoći online knjiga? Tu ne mislim na cijenu već na dostupnost i zanimanje za novo. Jesu li suvremene tehnologije za to izmišljene? Gledajući razne mailove i poruke čini mi se da se nešto gadno događa. Nedostaju slova, kratice sve rješavaju, neke riječi zamjenjuju znakovi, a kod onih koji govore engleski, ako nije uključen jezični korektor, pisani oblik prepun je pogrešaka zbog neznanja kako se koja riječ piše, poznati spelling. Depresivno i bez Dostojevskog!

Nekad davno, prije 30 godina, knjižare koje danas u mnogim sredinama biju bitku za preživljavanje, bile su ona posebna mjesta. Sjećam se da se kod nas dosta kasno uhodala praksa dostupne knjige, da je svatko može sam uzeti s polica u ruku, pregledati, pročitati na ovitku o čemu se radi, izabirati... U Americi se puno ranije krenulo s novim pristupom privlačenja i zadržavanja čitatelja. Uvedene su knjižare-kafići! Moj sam bio je stvarnost kad sam to prvi puta vidjela. Hrpa knjiga i kava, a nitko me ne nadzire i upozorava da slučajno ne bi prolila kavu po stranicama, listajući "oštetila" papir! Taj trend, kave i knjige, promovirao tvorac najpoznatije knjižare u svijetu. On je Leonard Riggo a knjižara Barnes & Noble! Nije samo povezao jedan užitak s drugim već je: krenuo s oglašivanjima knjiga na TV i prvi snizo cjene najbolje prodavanim knjigama. I...?

Čitam ovih dana da je vodeća svjetska knjižara Barns & Noble na prodaju! Nekako ih je, tvrde upućeni, pregazilo vrijeme. Menadžment se jednostavno nije kretao u smjeru zahtjeva tržišta, nije pratio trendove! Na burzi se to pokazalo s golemim padom dionica: sa 45$ iz 2006 na 12$ ovaj mjesec. Zarada tvrtke je jedva 750 milijuna dolara dok Amazon, online prodaja što je i uzrokom problema B&N, raspolaže vrijednošću od 57 milijarda. Amazon je dostignuo san: 1 milijun online knjiga zahvaljujući prvome dijelu trilogije Stiga Larssona "Muškarci koji mrze žene"!

Jesu li elektroničke knjige došle glave "staru" knjižaru? Još prošle godine bilo je ideja o pokretanju vlastite online knjižare i time izazvati protivnike na njihovom terenu ali od toga se odustalo... Svijet zbog toga nije stao, ali B&N došli su do točke kada treba napraviti odlučan zaokret. Bez obzira tko će u buduće biti glavni, morat će u industriji knjiga ponuditi više od uglednog imena , više od kave i popusta! Popustili smo, u načinu plasmana ponude ali ne i u kvaliteti. Jer novo vrijeme koje se kao mantra stalno iz raznih razloga spominje: zahtjeva, ne lijene dosadom zatravljene pojedince, već obrazovane, misleće ljude.