E-Božić dolazi

Dan zahvalnosti za Amerikance znači službeni početak groznice blagdanskog  darivanja.

Četvrtak je bio Dan zahvalnosti i prejedanja puricom. Mnogi su se odmah poslije večere zaputili u beskrajni red ispred neke od trgovina u kojima na tradicionalni „crni petak“ od ponoći prvih deset kupaca mogu dobiti primjerice televizor za dolar. Većini to dakako ne uspije, ali tu je već cyber-ponedjeljak, najbolji dan u godini za najpovoljniju kupnju preko interneta. Tako počinje američki shopping-prosinac.

Koliko vidim iz prvih reklamnih poruka, čarobna riječ ove sezone je app. Za one poput mene, koji još imaju nedoumica oko programiranja mikrovalne pećnice – to bi bila softverska aplikacija koja vašem računalu dodaje funkcije po vašoj želji i mjeri.

Hit iz te palete proizvoda za nekoliko dolara može dobiti netko tko već ima iPad: Pulse New Reader, programčić kojim će stvoriti nepresušni izbor vijesti iz najdražih mu izvora.

Za bračnog druga ljubitelja putovanja idealan je dar povoljan iPhone ili Android s aplikacijom turističke web-agencije koja s bilo kojeg mjesta na svijetu pruža potpunu uslugu, od ponude zrakoplovnih karata do potvrde rezervacije hotela. Pokloniku domaćeg ognjišta, pak, više će se svidjeti 50 recepata iz iPad kolekcije Martha Stewart pravi kolače za samo 8 dolara. Netko bogatiji se uz to može nadati i novom LED Tabletu od petsto do tisuću dolara.

Kćeri za udaju uz Blackberry će dobro doći tražilica kuća na prodaju, a sinu srednjoškolcu uz Windows Phone 7 recimo kvartovska historijska čitanka History Here. Za manje dijete koje nema mjere pri uporabi mobitela, rješenje može biti ZTE Peel, jer će mu omogućiti Skype umjesto SMSa. Istina, za pripadajući iPod Touch valja izdvojiti 80 dolara i mjesečnu pretplatu od 30, ali memorija pokriva 2.900 minuta razgovora.

Evo nešto i za baku: e-knjiga u kojoj može povećavati slova do mile volje. Izbor je veći no ikad. Uz popularni Amazonov Kindle, pojavili su se Appleov iPad i Nook koji nudi verziju u boji za 249 dolara. Ali lako će se naći starija verzija i za stotinjak. U SAD ih je trenutačno u opticaju oko devet milijuna, a bit će i više od deset krajem godine, procjenjuje Forrester Research.

Onome tko ipak više cijeni jednu poštenu obiteljsku investiciju umjesto gomile sitnih darova, Google TV nudi cijeli Internet na kućnom televizoru. Istina, zasad ga podržavaju samo tri primjerka: 46-inčni Sony TV za 1.400 dolara, te dodaci običnom televizoru Sony Blu-Ray player za 400 i Logitech Revue set-top box za 300 dolara.

Sve navedene stvarčice vezane su manje-više za američke standarde i ukuse. Ali pozor! Opasnost se širi preko oceana. Zove se eBay. Ako je ta planetarna robna kuća uložila u kampanju nazvanu Love to give petnaestak milijuna dolara, zamislite kakvu zaradu očekuje. Svjestan moći društvenih medija, drugi čovjek te firme sa sjedištem u Californiji Christopher Payne tvrdi 15.11. u New York Timesu: ˝Social shopping je novi zamašnjak e-kupnje˝. Ciljna skupina su žene srednjih godina koje u pravilu žele darovati nešto posebno i osobno. Kampanju je nadahnula video-kolekcija YouTubea Christmas Morning Freak Out.Priključila joj se i zvijezda kultnog televizijskog „Daily Showa“ Samantha Bee, u nizu smiješnih spotova s temom „napadaja otvaranja božićnog dara“. Prvi se pojavio na eBayu 29. listopada, a planira ih se pet do 7. prosinca.