Ipak shopping

Potkraj godine gospodarski analitičari bilježe blagi porast kupnje u američkim trgovinama

Jeste li primijetili koliko sam predbožićnih tjedana izdržala bez shoppinga? Unatoč snježnim pjesmicama i nježnim pritiscima reklama iz svih medija. No kupac je slab, a prodavač uporan. Trgovačka komora grada Phoenixa ima 2.900 registriranih poslovnih subjekata svih vrsta i veličina. Svaka četvrt ima trgovački centar.

Tako se prepustih rijeci potrošača. Istina, to je ponešto prejak izraz ove godine, čak i za poslovične američke shoppingholičare. Sjećajući se bujice od prije deset godina, za svojeg prvog Božića na istom kontinentu, ovaj put mi to zapravo izgleda kao potočić. Simbolično smrznut kao onaj zbog kojeg opjevani zeko pati u jednoj zimskoj noći.

No ovdje se ništa doista ne smrzava na prosječnih dnevnih 19°C u prosincu, osim hrane u hladnjaku. A prosječan Arizonac surađuje s vlastitim hladnjakom bolje nego prije. Razmišlja hoće li baš svaki dan jesti vani, ili će ponijeti sendvič na posao. Ako nije među onih 85 tisuća koji su ga izgubili ovog mjeseca. Stoga mu više nije najvažnije kako za blagdane što više kupiti, već kako pri kupnji što više uštedjeti. U tome će mu rado pomoći i stručnjaci, recimo na web-stranici Yahoo Business & Finance.

U nešto luksuznijem trgovačkom trokatnom raju zvučnog imena Scottsdale Fashion Square, živost je znatno manja nego u bilo kojem zagrebačkom shopping-centru, premda čujem da se u Hrvatskoj ove godine dijeli oko 20% manje božićnica nego prošle. Vidim da raste broj darova koji uključuju dosjetku - od postera sa šaljivim motivima, kombinacija kozmetike u rinfuzi i slatkiša na uncu, do novog modnog ormara za stare plišane medvjediće.

Učim na vlastitom primjeru: vrhunska francuska krema za lice pri pogledu na cijenu od 95 dolara munjevito se pretapa u triput jeftiniji domaći biljni balzam. A i to mi je nekad tjedna svota za osnovne namirnice.

Međutim, gospodarenje kućnim budžetom olakšava američka jasna podjela na bolje i lošije trgovine, koju nije pomela ni recesija. Za golo preživljavanje niste prisiljeni kupovati kruh od sedam žitarica za sedam dolara, jer uvijek ima onog gnjecavog bijelog za dva. Problem je što ima ljudi kojima je i to previše.

Ali, Božić je vrijeme kad se u svakom domu treba naći nešto bolje. Zato postoje darovna drvca, na koje siromašne obitelji objese svoj popis željenih igračaka i dječje odjeće. Onda ih bogate obitelji kupe, a djelatnici tradicionalnog arizonskog programa Božićni anđeo šalju na prave adrese. Ipak svatko mora točno znati svoje mjesto na društvenoj ljestvici - uvijek, pa i na blagdane.