EK zabranio spajanje dvaju južnokorejskih brodogradilišta za LNG brodove

16:14 / 13.01.2022.

Autor: P.F./Hina

Ilustracija

Ilustracija

Foto: HRT / HTV

Europska komisija je zabranila spajanje dvaju južnokorejskih brodogradilišta jer bi to smanjilo konkurenciju i dovelo do dominantne pozicije u izgradnji velikih brodova za prijevoz ukapljenog plina.

Hyundai Heavy Industries Holdings (HHIH) namjeravao je preuzeti Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). To su dva vodeća brodogradilišta u svijetu, specijalizirana za izgradnju velikih brodova za prijevoz ukapljenog plina (LNG). To su vrlo sofisticirani brodovi koji mogu prevoziti više od 145.000 prostornih metara ukapljenog plina na temperaturi od -162 °C i samo nekoliko kompanija u svijetu može graditi takve brodove. Veličina tih brodova jednaka je veličini 70 olimpijskih bazena. U proteklih pet godina, tržište za LNG brodove u svijetu dosegnulo je vrijednost od 40 milijardi eura, a polovica narudžbi došla je od europskih klijenata.

Veliki LNG brodovi važan su element u lancu opskrbe ukapljenim prirodnim plinom (LNG) i omogućuju transport ovog izvora energije diljem svijeta. LNG pridonosi diversifikaciji europskih izvora energije i stoga poboljšava energetsku sigurnost, izjavila je izvršna potpredsjednica Europske komisije Margrethe Vestager.

Kompanija koja bi nastala spajanjem ovih dviju bila bi daleko najveća na svijetu na tržištu na kojem je i sada velika koncentracija jer te dvije tvrtke kontroliraju više od 60 posto svjetskog tržišta LNG brodova. Ta koncentracija dovela je do povećanja cijene za klijente u EU-u, što u konačnici povećava i cijenu energije.

- Spajanje HHIH-a i DSME-a dovelo bi ih dominantnu poziciju na globalnom tržištu za izgradnju velikih LNG brodova, za kojima postoji značajna potražnja europskih prijevoznika. Spajanje bi dovelo do smanjenja broja dobavljača i viših cijena za velike brodove koja prevoze LNG. Zbog toga smo zabranili spajanje, izjavila je Vestager.

Komisija inače rijetko zabranjuje spajanja jer je većina njih neproblematična i kompanije obično nude lijek za uklanjanje posljedica koje bi za tržišno natjecanje moglo imati određeno spajanje tvrtki. Ovo je tek deseta zabrana spajanja u proteklih 10 godina.

Zabrana je donesena u trenutku velikog rasta cijena energije, stoga je diversifikacija dobavnih pravaca od ključne važnost za Europu. Oko četvrtine potrošnje energije u Europi otpada na prirodni plin, koji se najvećim dijelom uvozi, između ostaloga i u obliku ukapljenog plina.

Komisija navodi da današnja odluka znači da će europski prijevoznici i dalje imati dovoljno izbora na raspolaganju za nabavu LNG brodova.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!