16:28 / 18.12.2020.

Autor: Zdenka Kardum/T.V./Dnevnik/HRT

Sve manje vremena za dogovor EU-a s Londonom

Foto: REUTERS/Peter Cziborra

Foto: REUTERS/Peter Cziborra

Foto: - / REUTERS

Velika Britanija i Europska unija nastavljaju trgovinske pregovore. Obje su strane upozorile da vrlo različito gledaju na brojna pitanja i kako je sve vjerojatnije da neće uspjeti postići trgovinski sporazum.
Velika Britanija i Europska unija nastavljaju trgovinske pregovore. Obje su strane upozorile da vrlo različito gledaju na brojna pitanja i kako je sve vjerojatnije da neće uspjeti postići trgovinski sporazum.

➡️ Izvanredna sjednica EP-a dogovore li se EU i Britanija do nedjelje
➡️ Velika Britanija i EU i dalje udaljene, ali Johnson ne odustaje
➡️ Johnson: Od 1. siječnja radit ćemo što želimo 
➡️ Britanska mornarica štitit će ribolovne vode u slučaju "neurednog" brexita

Vrijeme istječe. A trgovinskog sporazuma između Londona i Bruxellesa nema na vidiku. Glavni je kamen spoticanja ribarstvo. Velika Britanija trenutačno ima pristup oko polovini ribe u svojim vodama, Britanci to smatraju nepravednim.

- Ne dovodimo u pitanje suverenitet Velike Britanije u njezinim vodama. Ali ni stabilnost naših ribara. Iskreno govoreći,katkad se čini da ovo pitanje nećemo moći riješiti, rekla je Ursula Von Der Leyen, predsjednica Europske komisije.

Velika neizvjesnost i zabrinutost među europskim ribarima.

- Sada smo pomalo očajni. Dva su tjedna do Nove godine i nemamo pojma što će se dogoditi, kaže Brian Larsen, danski ribar, luka Hanstholm.

- Ako se ne dogovore, to će pogoditi mnogo ljudi. Ponajprije, nekvalificirani radnici izgubit će posao, smatra Neils Skeby, upravitelj luke Hanstholm.

Uz sporno ribarstvo, Bruxelles zahtijeva da Britanci, u zamjenu za pristup jedinstvenom europskom tržištu, nastave usklađivati svoje zakone s europskima u onom dijelu koji se odnosi na tržišno natjecanje, socijalnu politiku.

Nepregledne kolone kamiona u Doveru čekaju da prijeđu Kanal.

- Kada kamioni dođu ovamo 1. siječnja morat će proći carinu i pokazati sve dokumente. Ne budu li ih imali, morat ćemo ih zamoliti da napuste luku, objašnjava Filip Herman, izvršni direktor DFDS-a u Doveru.

- Ako se tako nastavi, mnogi će moji kolege odbiti voziti u Englesku. Mnogi već sada odbijaju, poručuje Boris Buziyan, ukrajinski vozač automobila.

U najprometnijoj francuskoj teretnoj luci, u Calaisu, spremni su za ponovno uvođenje carinskih formalnosti.

- Ako se carinske deklaracije izrade kako treba, online prije vremena, neće biti problema, smatra Jean-Marc Puissesseau, šef luke u Calaisu.

Europska unija i London pokušavaju dogovoriti sporazum koji će regulirati njihovu trgovinu vrijednu gotovo bilijun američkih dolara na godinu.

- Ovo je trenutak istine. Preostalo nam je vrlo malo vremena, samo nekoliko sati, da odradimo pregovore ako želimo da ovaj sporazum stupi na snagu 1. siječnja, kaže Michel Barnier, glavni pregovarač EU-a za brexit.

Britanski premijer poručio je da će Britanija nastaviti pregovarati.

- Naša su vrata otvorena. Ali moram reći da sve to izgleda teško. Nećemo pristati na kompromis kada je riječ o preuzimanju kontrole nad vlastitim zakonima i teritorijalnim vodama. Nadajmo se da će se naši prijatelji iz EU-a urazumiti i doći za stol s nečime, rekao je Boris Johnson, britanski premijer.

Ako dvije strane ne postignu sporazum do 31. prosinca, trgovina će se ostvarivati prema pravilima Svjetske trgovinske organizacije. To znači ponovno uvođenje carina i kvota, što bi potreslo financijska tržišta, naštetilo gospodarstvu, izazvalo zastoje na granicama, poremetilo lance opskrbe.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!