Airbus 320 svrgnuo Boeing 737 s trona najpopularnijeg putničkog aviona u povijesti

07.10.2025.

16:00

Autor: V.G./HRT/Hina

Airbus 320
Airbus 320
Foto: Ilustracija / Shutterstock

Airbusov putnički mlaznjak A320 pretekao je u utorak isporukama Boeingov 737 i zasjeo na prvo mjesto svjetske ljestvice najpopularnijih putničkih zrakoplova u povijesti, pokazali su podaci britanske savjetodavne tvrtke Cirium.

Europski div isporučio je noćas zrakoplov A320 saudijskom avioprijevozniku Flynasu, čime su isporuke tog tipa zrakoplova od izlaska na tržište 1988. godine dosegnule 12.260 letjelica, pokazuju podaci Ciriona.

Boeing 737 držao je titulu najpopularnijeg putničkog zrakoplova od 90-ih godina prošlog stoljeća.

Uprava Airbusa nije odmah komentirala podatke koje je prikupila britanska savjetodavna kompanija.

Boeing i Airbus isporučili su kupcima ukupno više od 25.000 uskotrupnih zrakoplova, koji su izvorno projektirani za prijevoz putnika od manjih zračnih luka do velikih čvorišta zračnog prometa da bi kasnije ušli u flote niskobudžetnih avioprijevoznika.

Airbus je krenuo u kampanju kako bi ih pridobio i iskoristio priliku koju mu je otvorilo Boeingovo smanjenje proizvodnje zbog slabije potražnje nakon terorističkog napada od 9. rujna 2001. godine.

Europski koncern već je proizvodnjom pretekao Boeing i zasjeo na poziciju vodećeg svjetskog proizvođača, ali obaranje rekorda na tržištu uskotrupnih zrakoplova vrhunac je četrdesetogodišnje transatlantske bitke za tržišni udio, napominje Reuters.

Novi standard upravljanja


Projekt zrakoplova A320 pokrenut je 1984., u vrijeme kad su se mnogi pitali hoće li Airbus 'preživjeti' još jedno desetljeće, opterećen nesuglasicama o strateškom pristupu i podjeli poslova između partnerskih država Francuske, Njemačke, Španjolske i Britanije i projektima dvaju komercijalno neuspješnih širokotrupnih zrakoplova.

A320 vinuo se u nebo tri godine kasnije i uveo u obitelj klasičnih putničkih zrakoplova inovativni sustav upravljanja fly-by-wire, koji je hidraulički ili mehanički sustav zamijenio elektronskim upravljanjem.

Sindikati i pojedini avioprijevoznici usprotivili su se tada revolucionarnom sustavu upravljanja, ali Airbusovim inženjerima rizik se ipak isplatio i fly-by-wire sustav danas je standard u modernim avionima.

Boeing je bio postavio standard proizvodnje uskotrupnih zrakoplova još 1960ih popularnim modelom 737, ali je nakon teških nesreća u 2018, i 2019. godini, u kojima je poginulo ukupno 346 ljudi, zapao u krizu i sada polako vraća proizvodnju na prijašnje razine, uz regulatorna ograničenja.

I Airbus i Boeing trebali bi predstaviti nove modele tijekom idućih deset godina, ali su u ponedjeljak na konferenciji ISTAT u Pragu objavili da neće tako skoro početi s razvojem jer čekaju napredak u tehnologiji motora.

Airbus pak planira proširiti proizvodnju modela A320 u SADu i Kini, napominje Reuters.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!