AZTN kaznio Tommy zbog prodaje ispod nabavne cijene

23.07.2025.

Zadnja izmjena 13:15

Autor: V.G./HRT/Hina

Ilustracija
Ilustracija
Foto: Dusko Jaramaz / Pixsell

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je zbog teške povrede Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom (ZNTP), kaznila trgovački lanac Tommy s 212.500 eura, izvijestio je AZTN u srijedu.

Povod za pokretanje upravnog postupka bila je predstavka čiji je sadržaj ukazivao na to da je Tommy prodavao prehrambene proizvode krajnjem potrošaču po cijeni nižoj od nabavne po kojoj je taj proizvod nabavio od dobavljača s porezom na dodanu vrijednost (PDV), što predstavlja zabranjenu nepoštenu trgovačku praksu.

Nakon provedenog upravnog postupka AZTN je utvrdio kako je Tommy 4. listopada 2023., uz odobravanje popusta od 10 posto na akcijsku maloprodajnu cijenu, doista prodao krajnjim potrošačima 12 prehrambenih proizvoda po cijeni nižoj od nabavne čime je postupio protivno odredbi ZNTP.

Do povrede ZNTP-a je došlo kombinacijom radnji Tommy-a koji je najprije osmislio program pogodnosti dajući određenoj kategoriji krajnjih potrošača mogućnost korištenja popusta od 10 posto na cjelokupni iznos računa, a onda je formirao akcijsku maloprodajnu cijenu određenih prehrambenih proizvoda pozivajući krajnje potrošače da unaprijed odobreni popust koriste i na proizvode na akciji, navode iz Agencije.

S obzirom na specifičnosti postupka, AZTN naglašava kako povredu ne predstavlja davanje popusta općenito niti odobravanje dodatnih popusta na proizvode na akciji već povredu čini slučaj kada različiti popusti, akcije i ostale pogodnosti služe kao sredstvo pomoću kojeg trgovac proda prehrambeni proizvod krajnjim potrošačima po cijeni nižoj od nabavne cijene po kojoj je te proizvode nabavio s PDV-om.
U konkretnom slučaju, AZTN je spornim utvrdio to što je Tommy prethodno formirao takvu akcijsku maloprodajnu cijenu određenih prehrambenih proizvoda koja je onda u kombinaciji s odobrenim popustom rezultirala nepoštenom trgovačkom praksom jer je u konačnici cijena po kojoj je prodao taj proizvod krajnjem potrošaču bila niža od nabavne cijene po kojoj je nabavio taj proizvod od svojih dobavljača s PDV-om što predstavlja izravno kršenje ZNTP-a.

AZTN: Prodaja ispod nabavne cijene loša je za OPG-ove, male trgovce i građane


Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) u srijedu je ocijenila da je prodaja robe ispod nabavne cijene u trgovinama štetna za dobavljače - najčešće OPG-ove, a i za male trgovce, cijeli prehrambeni lanac i naposljetku za građane, jer smanjuje izbor i povećava cijene u budućnosti.

AZTN kaže da podržava primjenu popusta u maloprodaji kao uobičajenu poslovnu praksu, no pritom je važno da se ne krši zakon, osobito u pogledu zabrane prodaje ispod nabavne cijene.

Takva prodaja je ona kod koje je trgovac proizvod kupio od proizvođača po određenoj cijeni, ali ga je potrošačima prodao po nižoj cijeni - dakle s gubitkom.

U praksi se to može dogoditi kada trgovac daje dodatne popuste, pogodnosti i slično, koje onda kombinira s već sniženom cijenom proizvoda, spuštajući maloprodajnu cijenu ispod nabavne cijene, a sve u svrhu da privuče kupce u svoju trgovinu, objašnjavaju iz AZTN-a.

Napominju kako to na prvi pogled izgleda kao dobra stvar za potrošače, no problem nastaje kada takve niske cijene postanu način poslovanja.


Istiskivanje malih trgovaca, problemi za OPG-ove


AZTN objašnjavaju kako primjerice veliki trgovac može tražiti od proizvođača (npr. malih OPG-ova) da snize cijenu kako bi nadoknadio gubitak zbog prodaje ispod nabavne cijene. Proizvođač često nema izbora jer ne želi izgubiti velikog kupca. Da bi snizio cijenu, mora smanjiti troškove - upotrebljava slabiju ambalažu, lošije sirovine, možda čak mora otpustiti radnike.

Također, manji dućani nemaju financijsku snagu da pokrivaju takve gubitke, ne mogu davati velike popuste, gube kupce i na kraju zatvaraju svoje poslovanjem kaže AZTN.

Kad veliki trgovci istisnu manje konkurente, više ih ništa ne sprječava da počnu povećavati cijene i ukidati popuste, kaže AZTN. Potrošači tada više nemaju izbora, ne mogu otići kod konkurencije jer je više nema, navodi AZTN, pojašnjavajući zašto je prodaja hrane ispod nabavne cijene problem.

Agencija ističe da takvo ponašanje dugoročno uništava domaću proizvodnju hrane, jer mnogi proizvođači odustaju jer ne mogu više pokrivati troškove.

- Time svi gubimo jer ostajemo bez prehrambenih proizvoda iz domaće proizvodnje, navodi AZTN.

Primjer litre mlijeka


Iznosi primjer u kojem veliki trgovački lanac odluči sniziti cijenu litre mlijeka tako da izgleda jako povoljno potrošaču, recimo, 0,60 eura iako ga je kupio od proizvođača za 0,70 eura. Iako izgleda kao da trgovački lanac sam pokriva razliku, u stvarnosti se u sljedećem krugu nabave traži da proizvođač snizi cijenu. Ako ne pristane ispada iz lanca, a ako pristane mora negdje uštedjeti, najčešće na kvaliteti proizvoda, ambalaži ili radnicima.

- S druge strane, mali dućani to ne mogu pratiti. Oni ne mogu nuditi mlijeko ispod cijene po kojoj su ga kupili. Kupci odlaze u veće trgovine, a mali dućani zatvaraju svoja vrata. Dugoročno, ostaje samo nekoliko velikih lanaca koji tada imaju moć diktirati i cijene i uvjete na tržištu, kaže AZTN.

Dodaje kako potrošačima na kraju plaćaju više, jer je izbor manji, a šteta je nanesena i cijelom društvu jer domaća proizvodnja hrane postaje neodrživa.

- Zato Zakon o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom i propisi Europske unije pokušavaju spriječiti ovakve pojave, kako bi se sačuvala poštena konkurencija, zaštitili mali proizvođači i osigurao dugoročno pravedan odnos cijena za potrošače, poručili su iz AZTN-a.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!