Baranović: Nema nikakvog uporišta da se na ovakav način određuju cijene derivata

10.08.2022.

14:25

Autor: T.D./Studio 4/HRT

Petar Baranović

Petar Baranović

Foto: Studio 4 / HRT

Cijene goriva i ostali troškovi rada poljoprivrednike i ribare bacaju na koljena. Plavi dizel od jučer je, doduše, znatno jeftiniji, no koja bi mu cijena trebala biti za održivo ribarenje? Ribarska je flota u Hrvatskoj stara, brodovi često imaju i dvostruko više godina od svojih kapetana. Ribar Kristijan Uhač i predsjednik Odbora za ribarstvo Hrvatske poljoprivredne komore Petar Baranović gostovali su u emisiji HTV-a "Studio 4" te govorili o situaciji u ribarstvu u Hrvatskoj. 

Petar Baranović je rekao kako im je u poslovanju prioritetan dnevni ulov, a noćni je samo benefit.

- Ulovi su očekivani za ovo doba godine. Ljeti se u doba koćarenja najmanje lovi, suprotno onome da možemo servisirati turističku sezonu. Veliki problem su troškovi koji opterećuju poslovanje svih gospodarstvenika u Hrvatskoj, pa tako i nas. Nismo ni mi izuzetak, rekao je.

Baranović: Nama je razumna cijena od 5 kuna po kojoj možemo poslovati

Komentirao je i cijene plavog dizela te pojeftinjenje za koje kaže da nije dovoljno te da je još uvijek u disproporciji u odnosu na cijene koje je plavi dizel imao nekad na razini koštanja barela nafte.

- Ribari i poljoprivrednici u Hrvatskoj i svi sektori gospodarstva su pod pritiskom. Čitava Europska unija ima slične cijene goriva. Nema nikakvog uporišta da se na ovakav način određuju cijene derivata jer je to direktno udarac na europsku ekonomiju pa tako i na Hrvatsku. Nama je razumna cijena od 5 kuna po kojoj možemo poslovati. Do 6 kuna se možemo nositi s poremećajima na svjetskoj razini, sve iznad toga dovodi u pitanje opstanak hrvatske ribarske flote. Ove cijene su toliko opterećenje na naše poslovanje da najbolji u ovom koćarskom poslu se nose s pozitivnom nulom. O nekoj zaradi za održavanje i daljnje ulaganje nema ni govora, rekao je Baranović.

Uhač: Kad počnete zapuštati opremu i alat, onda to lagano vodi kraju

Kristijan Uhač je rekao da je svaki njihov izlazak plovilom 400-500 litara, plivarice su manji potrošači nego koćarice, drugačiji je režim rada.

- Imamo 9,10 članova posade, u drugačijem smo režimu rada. Dvadeset dana moramo odraditi, deset moramo biti na vezu. Cijene rada su dosta visoke. 5-6 kuna se može podnijeti, može se raditi i ulagati u plovilo. Sad se sve to stišće, manje se ulaže, samo ono nužno. Kad počnete zapuštati opremu i alat, onda to lagano vodi kraju, istaknuo je. 

"Prema mjerama Europske komisije velikog broja plivarica ne bi uopće ni bilo"

Kaže da plivarica ovisi o periodu godine kad je u pitanju ulov ribe. 

- Mjesečno smo ograničeni na 100 tona. Ujesen ulovi mogu prelaziti i 10-15 tona, ali onda kad se dosegne 100 tona, mora se na vez, bez obzira je li se to napravilo u 10-15 dana ili 20 mogućih. Troškovi se nastoje svesti na minimum, kupuje se samo nužno. Ograničeni smo na radne dane, prostor, ukupnu količinu ulova, ali mi smo donijeli te mjere. Europa je htjela puno rigoroznije, mi smo u suradnji s politikom i znanosti odredili mjere po kojima radimo. Prema mjerama Europske komisije velikog broja plivarica ne bi uopće ni bilo, rekao je.

Baranović je naglasio kako je ribar najsretniji kad od svog rada može financirati svoje poslovanje. 

- S nostalgijom se sjećam kad nismo imali ni toliko potpora, kad smo lovili tolike količine, imali toliko jeftino gorivo i prihvatljive cijene troškova da smo mogli poslovati bez toga. Lovostaji su danas potrebni i mehanizam su s kojim se najučinkovitije održava stanje prirodnih bogatstava u moru na prihvatljivoj razini jer se lovostaji raspisuju u doba kad najvažnije vrste od kojih živimo imaju period mrijesta. To je najbolji benefit koji imamo po ulasku u Europsku uniju, rekao je.

Modernizacija flote

Uhač je istaknuo kako je u ribarstvu deficit radne snage.

- Još kad imate stari brod koji je teško održavati, mladi ljudi na takve brodove ne žele. Treba modernizirati flotu jer ako ih ne možemo privući radnim uvjetima, s obzirom na to da rade na moru, odvojeni od obitelji, teško da će mladi u to zanimanje.

Baranović je naglasio kako se europski novac ne može iskoristiti za modernizaciju brodova.








Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!