Masovnim bojkotom kupnje građani diljem Hrvatske pobunili su se protiv visokih cijena u trgovinama. Kupci su bili rijetki, inače prepuna parkirališta trgovačkih centara uglavnom prazna. Prema još nepotpunim podacima, kupnja je jučer do 16 sati bila upola manja. Potpuni podaci znat će se danas.
Nakon vrlo glasnog odjeka jednodnevnog bojkota trgovina, kako u stvarnosti tako i u virtualnom svijetu, sa savjetnikom potrošačke platforme "Halo inspektor" razgovarali smo o uspjehu inicijative, prvim reakcijama, daljnjim koracima i mogućim dugoročnim posljedicama ovih akcija.
Savjetnik platforme "Halo inspektor" Josip Kelemen rekao je da su ugodno iznenađeni odazivom građana.
- Ovo je prvi put da su ljudi poslali jednu snažnu poruku bez obzira na političku ili neku drugu pripadnost i rekli su dosta nam je enormnih poskupljenja, dosta nam je inflacije, poduzmite nešto, počnite rješavati, nemojte spavati, kazao je Kelemen u emisiji "Studio 4".
Naglasio je kako je stiglo mnogo podrške iz regije, a bojkot je postao i svjetska vijest.
- Prevagnulo je nezadovoljstvo potrošača koji su shvatili da više ne mogu izdržati enormno poskupljenje koje se događa na dnevnoj bazi, ne za male nego za veće iznose i kad smo usporedili to s drugim europskim zemljama, shvatili smo da moramo nešto poduzeti i ljudi su artikulirali svoje nezadovoljstvo i svoje interese preko naše platforme, rekao je Kelemen.
'Potrošači jasno izrazili nezadovoljstvo'
Na dan bojkota neki su trgovci promijenili cijene proizvoda na policama trgovina.
- To znači da su se trgovci ipak prestrašili. U početku su govorili da to neće utjecati na njihovo poslovanje, ponižavali su, vrijeđali, govorili kako to nema smisla. Imali smo izjave gdje su čak i neki stručnjaci govorili da je to besmisleno, rekli su da neće bit financijskog efekta. Mi smo bili malo rezervirani, ali kad je to eksplodiralo i kad je krenuo tihi bunt, onda nas je to motiviralo i dalje smo pozivali građane da nas podrže, rekao je Kelemen.
- Potrošači su ti koji su po prvi puta jasno i glasno izrazili svoje nezadovoljstvo i rekli želimo da se konačno čuje naš glas. Do sada, nažalost, njihov glas nije se čuo. A trgovci su shvatili, prepoznali, brzo su reagirali.
Spomenuo je primjer različitih cijena u jednom drogerijskom lancu, gdje isti proizvod u Njemačkoj košta 0,95 centa, dok u Hrvatskoj košta 2,75 eura.
- Takva nenormalna cijena je ljude iziritirala i jučer je taj drogerijski lanac smanjio cijenu na 1,25 eura. Znači, ipak se može, kazao je Kelemen.
Također, naveo je primjer je trgovačkog lanca koji je cijene preko tisuću artikala trajno snizio za 20 do 30 posto, iako je sve do neki dan govorio kako ima minimalne marže.
- Negdje postoji prostor za snižavanje cijena, ali očito smo morali upozoriti da je to neodrživo, rekao je Kelemen.
Utječu li marže na formiranje konačne cijene?
Pojedinci za visoke cijene krive dobavljače, poreze, skupu državu.
- To nije problem potrošača, mi ne znamo kako se to formira i što čini krajnju cijenu. Sad sve isplivava na površinu. Sada konačno potrošači znaju da na cijene utječu marže dobavljača, imamo uvoznike odnosno unosnike, imamo uvoznike iz trećih zemalja, imamo veletrgovce. Ovaj put netko mora reći kolike su marže i utječu li na krajnju cijenu. Potrošača zanima zašto je sve eksplodiralo, zašto plaćamo cijene koje nisu slične onima u EU, rekao je Kelemen.
Pita se kako je moguće da su u Hrvatskoj, koja ima niže cijene energenata i nižu cijenu rada, cijene proizvoda 50 do 100 posto više nego recimo u Njemačkoj ili Italiji.
'Pozivamo ministra da se više ne sramoti nego da počne raditi'
Kelemen je pozvao ministra gospodarstva da se više ne sramoti nego da počne raditi.
- I da ne savjetuje potrošačima kako se rade kiflice jer očito ne mogu kupiti kiflice. Neka razmisli zašto ih ne mogu kupiti, rekao je Kelemen.
- Kako on može reći da je nešto predložio? Ne može on nešto prisvojiti. Nije njegova dužnost da poziva na bojkot. Ministar koji treba raditi na zaštiti potrošača i ima alate da to riješi, on poziva na bojkot. Apsurdno, ističe Kelemen.
Vladine mjere rastrećenja, naglasio je, su upitne jer to nije ozbiljan odgovor na dramatična poskupljenja.
- Ne moramo biti pametniji, prepišimo od drugih što je očito dobro. Jedan od razloga zašto su vani neki proizvodi jeftiniji su niže stope PDV-a, pa krenimo onda od toga. Zar smo mi morali ukazati na problem, a ne oni koji su za to plaćeni?, upitao je savjetnik potrošačke platforme "Halo inspektor".
'Nitko ne poštuje ograničene cijene'
Naglasio je kako više nitko ne poštuje ograničene cijene.
- Ako i nađu nešto na tržištu, potrošači te proizvode ne mogu kupiti dulji vremenski proizvod. Isto tako smo rekli da je trgovcu isplativije ne prodavati po toj ograničenoj cijeni i platiti kaznu nego prodavati proizvod po cijeni koju je Vlada odredila. Apsurdno! Pogledajte na policama koliko imate proizvoda s ograničenim cijenama, rekao je.
Smatra da se novom listom ograničenih proizvoda neće napraviti pomak, nego vjeruje da će oni samo nestati s polica.
'Vlada treba zaustaviti divljanje cijena'
Od Vlade očekuje da zaustavi divljanje cijena jer ima mehanizme.
- Očekujemo da riješi problem inflacije. Inflacija nije stvorena jučer niti su cijene išle gore jučer. Svjesni smo da se to neće dogoditi preko noći, ali netko se mora pomaknuti, nemojmo samo dijelite savjete, poručio je Kelemen.
- Bojkot je bio snažan odgovor na sve što se događa u Hrvatskoj, istaknuo je.
Nakon općeg bojkota, najavio je treću fazu - što može biti bojkot svih trgovačkih lanaca, bojkot pojedinog trgovačkog centra kroz više dana, bojkot više proizvoda u isto vrijeme...
- To će potrošači sami odlučiti. Pozvat ćemo ih da se očituju što žele. Treba slušati glas naroda. Vidjet ćemo što će analiza bojkota pokazati, rekao je Kelemen.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!